Babel Med do Marseille už po třinácté přilákal nejodvážnější hudební dobrodruhy

10. duben 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Babel Med 2017 – logo festivalu

Bývalé doky na kraji města jsou dějištěm každoročního festivalu a veletrhu Babel Med. Ten letos proběhl už po třinácté. Nahrávky i rozhovory s účinkujícími přinášíme v Čajovně.

Vedle hudby z pobřeží Středozemního moře – na kterou odkazuje druhé slovo v názvu akce – tu můžete v ulicích jihofrancouzského města slyšet i styly z tak vzdálených míst, jako je Korea. Ze země kdysi řazené k „asijským tygrům" se v poslední dekádě stává hudební tygr.

Promyšlená státní podpora pomáhá hudebnímu exportu, desítky jihokorejských skupin úspěšně překročily kulturní bariéry a dobývají Západ. V čele skupiny Black String stojí Yoon Jeong Heo, vynikající hráčka na obrovitou citeru geomungo, která je velká přibližně jako půl klavíru. V této ukázce uvidíte koncert Black String na spřízněném veletrhu Womex. 

Koncerty probíhaly souběžně ve třech sálech. V komorním prostředí nejmenšího z nich, v Cabaretu, vystoupil uznávaný izraelský pianista Shai Maestro, v projektu s velmi zajímavou bulharskou zpěvačkou Neli Andreevou.

O vůbec nejsilnější zážitek letošního Babel Medu se zasloužila Maarja Nuut z Estonska. Diváci v Cabaretu při jejím koncertu poslouchali se zatajeným dechem, zvuk houslí čerpal z těch nejhlubších tradic estonské tradice, hudební strukturu spoluvytvářel Hendrik Kaljujärv s pultem plným elektroniky.

Specialitou programu Babel Medu jsou projekty na hranicích kultur, pro které se vžilo označení crossover, což ale v tomto případě není zcela přesné. Často se totiž jedná o propojení žánrů, které mají společné kořeny a v minulosti navzájem souvisely mnohem těsněji než nyní. 

Příkladem byl koncert Chaâbi Flamenco, kombinující hudebníky ze severní Afriky s flamencovým kytaristou Juanem Carmonou.

Na Babel Medu má své místo i hudba pro nejširší publikum, což svádí ke srovnáním nepříliš lichotivým pro českou scénu. To, co je v jižní Francii mainstream, patří u nás k menšinovým či zcela okrajovým žánrům.

Největší ovace sklidil Rachid Taha, který do Francie kdysi přišel z opačného břehu Středozemního moře. Podobný kulturní mix je typický i pro další účinkující, například Speed Caravan či italskou dechovku BandAdriatica.

Spustit audio