Ateliér Grafického designu a nových médií na UMPRUM slaví 10 let a vydává katalog

14. duben 2017
plakat_ke_katalogu_pop10.jpg

Vizuální styl spojený s poslední deskou kapely Priessnitz, plakáty a loga pro Den architektury, úprava materiálů Národního filmového archivu, to je velmi malý, aktuální zlomek práce grafického designéra Petra Babáka a jeho studia Laboratoř. Výzkumnému pracovišti se podobá i Ateliér grafického designu a nových médií na UMPRUM, který Petr Babák deset let – od jeho založení – vede. Výstupy ateliéru shrnuje katalog POP10, kterým jsme listovali v nedělní Čajovně.

„Ten název ateliéru, to je úlitba ministerstvu školství. Jedním z prvních úkolů studentů bylo vymyslet pro nás lepší jméno. Vzešel z toho Ostrov pokladů, trochu infantilní označení, které ale vlastně vystihuje to, o co se tady snažíme,“ říká Petr Babák.

Vysvětluje tak i zkratku v názvu katalogu – POP aneb Poklady ostrova pokladů. Dívat se na věci jinak, neplnit slepě zadání reklamních agentur, ale zároveň umět fungovat v praxi, to je cíl, ke kterému by mělo studium na „ostrově“ vést.

„Zadání jsou různá a různě dlouhá. Jednou bylo úkolem třeba založit kapelu. Ne jenom vymyslet ten vizuál, ale opravdu něco nacvičit a předvést. A k tomu pak dodat pochopitelně všechny materiály typu plakát, obal desky a tak dál,“ popisuje Petr Babák příklad práce v ateliéru.

Dodává, že i když to na první pohled nevypadá, má podobné zadání s grafickým designem opravdu hodně společného – jednak se studenti osobně zapojí a víc tak o tématu zjistí, navíc musí překonat strach nebo stud a svoji „věc“ odprezentovat. A o komunikaci s klientem v této profesi do značné míry běží. „Neskicujeme si něco do šuplíku,“ říká Babák.

„A vždycky jde o složenky,” doplňuje věcně. Ví, o čem mluví. Na scéně se pohybuje řadu let a jeho Laboratoř patří mezi nejvýraznější tuzemská grafická studia.

Parallel Practice, Deep Throat, Okolo, Mütanta, to jsou některá uskupení, jejichž členové ateliérem prošli. Konkrétní ukázky realizací absolventů a studentů přináší katalog nebo je možné je vidět na webu, facebooku nebo yutube kanálu.