Ani slavní literáti nepsali od začátku bestsellery

27. květen 2002

Nakladatelé si často stěžují na malou prodejnost knih, zejména jde-li o začínající nebo u nás neznámé autory. Ale ani mnohá slavná díla velikánů světové literatury zdaleka nepatřila od počátku mezi bestsellery.

Chateaubriand, Balzac, Stendhal ani Proust nepatřili, pokud jde o prodejnost, ke špičkovým autorům. A přesto byl jejich vliv obrovský. I Victor Hugo svou první básnickou sbírku nechal vytisknout v nákladu pět set výtisků, distribuce minimální či spíše žádná. Nakladatel autora požádal, aby si vzal veškeré exempláře k sobě domů. Jeho prvním větším úspěchem byl román Chrám Matky Boží v Paříži, ale výše nákladu - jedenáct tisíc výtisků - se z dnešního hlediska zdá směšná. Během necelých dvaceti let, do roku 1850, se Chrámu Matky Boží v Paříži prodalo jen asi dvanáct a půl tisíce kusů.

Logo

Zato náklad Hugových Bídníků se vyšplhal na 130 tisíc, dosáhl tedy výše, o které se mohlo takovému Stendhalovi jen zdát. První vydání jeho románu Červený a černý totiž dosáhlo pouhých sedmi set padesáti výtisků. Románu Kartouza parmská se vytisklo dvanáct set. Stendhalovy knihy kupovalo za jeho života minimální množství čtenářů. A je pravda, co se říká: že autor psal pro ty, kdo ho budou číst za padesát let.

Ve 30. letech 19. století rozdělil Emile de Girardin spisovatele do tří kategorií: do první, té nejúspěšnější, patřili autoři, jejichž knihy dosáhly nákladu přes dva a půl tisíce výtisků - například již zmíněný Victor Hugo. Laťka druhé kategorie byla na patnácti stech - do ní náležel např. Balzac. S nákladem šest set až devět set se nachází na ještě nižší příčce třeba Alfred de Musset, do kategorie pod šest set patřil kupříkladu Théophile Gautier.

Logo

Knihy byly tehdy velmi drahé, i když se francouzští nakladatelé v první polovině 19. století snažili výrobek zvaný kniha cenově zpřístupnit. Flaubertovu románu Paní Bovaryová však tato nová ekonomická strategie k prodejnímu úspěchu nepomohla, byl to spíše soudní proces s autorem. Původní skromný náklad tisíc kusů se rozrostl a během čtyř let si knihu koupilo na třicet tisíc čtenářů.

Rané knihy Emila Zoly rovněž nepřekročily v nákladu tisícovku, zato románu Zabiják se už během roku vydání - 1877 - prodalo 150 tisíc kusů. Špatně na tom byl naopak poslední velký autor 19. století Marcel Proust. Náklad prvního svazku cyklu Hledání ztraceného času, románu Swann, činil 1750 výtisků, a z toho se jich ještě 200 vrátilo od knihkupců neprodáno.

Po druhé světové válce nastala nová éra, v níž se nakladatelé snaží vyrábět bestsellery už od samého počátku. A vrhají na pulty rovnou statisícové náklady. To však má s literaturou stále méně společného.

autor: Aleš Knapp
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.