Akordeon jako nositel polozapomenutých hudebních tradic. Brazilské forro nebo kolumbijské vallenato dodnes překvapují svou originalitou

15. květen 2017
03592564.jpeg

Poslechněte si přehlídku svébytných hudebních žánrů z celého světa, založených na zvuku akordeonu, jednom z nejrozšířenějších nástrojů planety. Je známý pod desítkami lokálních názvů a v množství konstrukčních variant.

Ve Finsku má akordeon dokonce statut národního nástroje. Maria Kalaniemi hudbu nejprve studovala na Sibeliově akademii v Helsinkách, později tam začala vyučovat a dnes má v celé Skandinávii pověst mistrovské hráčky.

Nezískala ji ovšem tím, že by stavěla na odiv svoji technickou virtuozitu, ale díky vyhraněnému a velmi osobnímu projevu, který cítíme nejen z její hry, ale též ze zpěvu. I když v pořadu zazní její poslední album Svalan, Vlaštovka, za připomenutí stojí i její vysoce osobní skladby z dřívějšího alba Bellow Poetry.

Neméně důležitou roli má tento nástroj v jazykově spřízněném Estonsku. Za poslech stojí například mladá talentovaná hráčka Tuulikki Bartosik. Zatímco její křestní jméno je časté jak v Estonsku, tak i ve Finsku, své příjmení získala díky rakouskému manželovi, jehož předkové pocházeli zřejmě z českých zemí.

V Itálii je nejrozšířenější varianta knoflíkového akordeonu známá pod jménem organetto, tedy malé varhany. Setkáme se s ní v širokém spektru lokálních stylů, včetně serenád i ostře rytmických tanců. K unikátním postavám patří Cristina Vetrone, hráčka a zpěvačka obdařená průrazným hlubokým hlasem.

Akordeon se velmi dobře zabydlel v Latinské Americe a v každé ze zemí kontinentu se jeho zvuk stal základem hned několika lokálních tradičních stylů. Na severovýchodě Brazílie se hraje forro, v Kolumbii dominuje styl vallenato, zatímco v Argentině vznikl propojením misionářského úsilí jezuitů s kulturou Indiánů Guarani magický styl chamamé.

A základem tanga, které se vyvíjelo paralelně v Buenos Aires i nedalekém Montevideu, je další nástroj z akordeonové rodiny – bandoneon. K nejoriginálnějším hráčům na nástroj gaita, jak se v Brazílii říká diatonickému knoflíkovému akordeonu, patří Renato Borghetti.

Přehlídka světových akordeonistů by nebyla úplná bez Richarda Galliana, stylově velmi všestranného virtuoza z Francie, který jako jeden z prvních dokázal propojit akordeon s jazzem i klasikou.