Zkoušíte skládat hudbu? Poslouchejte lidovky, radí klavírista Zdeněk Král
Jako malý kluk měl Zdeněk Král rád knihy o vynálezcích. Vystudoval sice hudbu, jeho dětské zájmy se ale nevytratily: o mnoho let později iniciovaly vznik úspěšného představení pro nejmenší Edison!. Už tři čtvrtě roku se hraje v Brně, a Král je kromě scénáře i autorem hudby. Právě ta byla hlavním tématem Vizitky, kam tohoto skladatele a klavíristu pozvala Lenka Novotná.
Bylo mu deset let, když se bolavý zub rozhodl léčit hudbou. Velmi smutná skladba v a moll byla první z několika stovek, které klavírista a skladatel Zdeněk Král dodnes napsal. K tomu přidejme přes osm desítek hudeb pro divadlo, rozhlas či film a notýsky neustále plné nápadů na muzikál, operu i autorské knížky a dostaneme hrubou představu o tom, kolik času v Králově životě muzika zabírá.
Kavárna, ve které je ticho
Přemýšlí o ní, jak ve Vizitce řekl, v podstatě neustále. Studoval ji na teplické konzervatoři i v Praze a v Brně na JAMU. V autě si nápady zaznamenává do telefonu s hudební aplikací, nad ránem po probuzení do tabletu, na dráze cestuje v tichém vagonu a v jedné z brněnských kaváren dokonce vyslyšeli jeho prosbu a nehrají v jeho přítomnosti žádnou reprodukovanou hudbu – to aby se mohl soustředit na skládání.
Zdeňka Krále je v současné době možné slýchat třeba v kabaretně-hudebním projektu Inspektor Kluzó, s Tomášem Matonohou a jeho přáteli. Spolupracuje s HaDivadlem a připravil také hudbu k 330 dílům pořadu Hýbánky, v němž pro Českou televizi Déčko zkombinoval pohyb a lidové písně. „Zopakoval jsem si 330 lidovek a ke každému dílu jsem napsal i rozcvičku,“ řekl ve Vizitce.
Připravuje také hudbu pro trio Jitky Čechové a Martina Kasíka a v Králově domovském Brně je v Národním divadle stále možné vidět jeho představení pro děti Edison!. „Jako malý jsem odebíral technické časopisy, četl jsem i knihy o vynálezcích a to všechno mě inspirovalo k napsání Edisona. Mahenovo divadlo, kde se představení původně hrálo, bylo první evropské divadlo osvícené žárovkami. Mělo a dodnes má také svou malou elektrárnu a ve foyer je vystavená Edisonova žárovka,“ komentuje Zdeněk Král kus, který se od března 2020 kvůli vysokému zájmu diváků uvádí v brněnské Redutě.
Klavírista a skladatel Král byl za svou práci také několikrát oceněný, zařadil se například mezi finalisty mezinárodní skladatelské soutěže The UK Songwriting Contest 2017 a 2018 a za skladbu Magnificat dostal letos Classic Prague Awards. Jaké by podle něj měla mít taková nejlepší skladba parametry? „Měla by být muzikální. Všem, kteří zkouší skládat, doporučuju poslouchat lidovky, v nich ta muzikalita je. A pak už chybí jen osobnostní vklad.“
Poslechněte si celou Vizitku, ve které Zdeněk Král mluví o tom, jakou knihu vydal ve spolupráci se synem, jak se dostal ke spolupráci s HaDivadlem anebo v čem je pro posluchače výhodná jeho esemesková symfonie dlouhá tři a půl minuty.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka