Zhasnutá smrt a Elvis v Kutné Hoře

26. srpen 2019

V Galerii Středočeského kraje v Kutné Hoře probíhají přes léto výstavy Death is Cool multimediálního umělce Eugenia Percossiho a Elvis ze Záluží malíře, ilustrátora a fotografa Jana Macúcha.

Výstava Eugenia Percossiho představuje prostřednictvím dvou sérií hyperrealistických maleb, videoartu a zvukové instalace autorovo ústřední téma – memento mori aneb vanitas, uvědomování si smrti a pomíjivosti v každodenním životě. „Na Eugeniově tvorbě mě velmi baví to, že se problém, se kterým se potýká a který ve svém díle zpracovává, snaží nahlížet z různých úhlů pohledu,“ komentuje výstavu v prostoru Projectroom bývalé Jezuitské koleje v Kutné Hoře kurátorka GASKu Veronika Marešová.

Z výstavy Eugenia Percussiho Death is Cool

500 let po Moronim

Série After Moroni je poctou i skrytě ironickým komentářem k dílu italského renesančního portrétisty Giovanni Battisty Moroniho. „Je to pravděpodobně nejméně konceptuální umělec, jakého znám,“ charakterizuje svůj pomyslný vzor malíř Eugenio Percussi. Moroni podle něj žil v době, kdy malba byla ještě řemeslo, a on dokázal perfektně plnit své zadání – portrétovat lidi, kteří chtěli navždy zůstat v paměti lidstva. „Po 500 letech se Moroniho obrazy uchovaly jako umělecká díla, ale o samotných lidech, které portrétoval, nevíme vůbec nic,“ poznamenává sarkasticky multimediální tvůrce.

Z výstavy Eugenia Percussiho Death is Cool

Percussi z Moroniho portrétů odstraňuje veškeré detaily, které poukazovaly na jejich společenské postavení nebo majetek. „Místo nich zůstal jenom černý flek. Jediné, co jsem zachoval, byly jejich obličeje, ovšem v podobě, jak by vypadaly o 500 let později,“ dodává Percussi.

Podle Percussiho jsou dnes lidé už natolik zvyklí na nereálnou smrt ze zpráv a sociálních médií, že už nevědí, co smrt vlastně znamená. „Skutečná smrt, která pro okolí způsobuje bolest, se dnes schovává, stejně jako například psychické poruchy,“ konstatuje autor.

40 let po Elvisovi

Výstava Elvis ze Záluží představuje ilustrátorskou tvorbu malíře a fotografa Jana Macúcha ke knize spisovatele a vltavského rozhlasového redaktora Jiřího Kamena Elvis ze Záluží. Do jeho povídek se Jan Macúch okamžitě začetl, přečetl je třikrát a strašně se mu líbily.

Čtěte také

„Mimo jiné i proto, že se odehrávají v různých obdobích od 50. let až do současnosti, což mě vizuálně hrozně zajímá,“ přiznává ilustrátor. „Knížka byla tehdy ještě rozepsaná, takže jsme se v tvorbě navzájem ovlivňovali – v jedné povídce dokonce figuruje i můj pradědeček.“ Autor pro ilustrace zvolil netypický formát 70x100, některé obrazy jsou tak v knize přítomny i v podobě výřezů.

Kromě výstavy Elvis ze Záluží zahájil Jan Macúch 6. srpna v kutnohorském Café Havlíček nedaleko GASKu také site-specific výstavu sedmi vhledů do odkazu Karla Havlíčka Borovského, který v domě, kde kavárna sídlí, bydlel.

Poslechněte si komletní záznam ArtCafé včetně hudebního výberu Jonáše Kucharského. Ten se tentokrát zaměřil na skladby britské skupiny Vanishing Twin a tzv. britské hontologie.

autor: Tomáš Pivoda
Spustit audio

Související