Vymítač ďábla

13. červenec 2001

"Nic takového jsem v životě nezažil. Jestli bylo zapotřebí z něčeho vymítat ďábla, byla to jeho hlava," prohlásil prý na adresu režiséra Williama Friedkina jeden ze členů jeho štábu. Stalo se během natáčení osmadvacet let starého hororu, který zaznamenal přelom žánru a v našich kinech se objevuje v tzv. režisérské verzi.

Hrůzostrašný příběh o dvanáctileté dívence posedlé ďáblem vznikl podle románu Williama Blattyho, inspirovaného historkou z konce 40. let zachycené v novinách The Washington Post. Už kniha z konce 60. let je unikátní kombinací reality a fikce, bez Friedkinovy invence a tvrdohlavosti by však její adaptace pravděpodobně nevstoupila do filmových dějin. Blesk z čistého nebe to ale v tehdejším Hollywoodu nebyl. Tentýž režisér totiž dva roky předtím natočil první díl Francouzské spojky považovaný za klíčové dílo moderního kriminálního žánru.

O průběhu filmování Vymítače ďábla - spjatého s řadou efektních historek - se můžete podrobně dočíst v letním dvojčísle časopisu Premiere. Včetně zmínky o herečce Shirley Mac Laineové, podle níž prý autor předlohy vymodeloval postavu matky posedlé hrdinky. Pro ty, kdo jeden z nejslavnějších hororů všech dob znají z původní podoby, bude zajímavé srovnání s jeho autorskou variantou, která je o jedenáct minut delší. Režisérská verze obsahuje například původně nepoužitý záběr zvaný "spider walk", v němž se Regan objevuje v podobě nestvůrného pavouka.

Film Vymítač ďábla - oceněný Oskary za scénář a zvuk - je proslulý především svými šokujícími momenty. Nutno přiznat, že oplzlá mluva, chraplavý hlas a monstrózní proměny obličeje původně nevinné dívenky zůstaly sugestivní i dnes, kdy už zkušeného diváka na plátně hned tak něco neohromí. Působivost Friedkinova hororu však spočívá v něčem jiném . skrývá se hlavně v neurotizující autenticitě, která obestírá jeho satanskou zápletku. Dřív než je hrdinka podrobena vymítačskému rituálu, podstoupí sérii lékařských zákroků. Ty jsou vzhledem k jejich nelidské exaktnosti mnohem strašidelnější než projevy démonického běsnění.

Také obsahově je Friedkinův film mnohem rafinovanější, než se zdá z jeho provokativních ornamentů. Příběh o ďábelské posedlosti tvoří jen slupku, pod níž se skrývá drama o nenápadných křivdách způsobených sobectvím. Jedno z nich prožívá otec Karras ve vztahu ke své nemohoucí matce, v jiném se ocitá zděšená herečka, která jako by si od dcery vykoledovala trest za svou kariéru. Vymítače ďábla lze vnímat také jako podobenství o selhání novodobého racionalismu v konfrontaci s iracionálním zlem. Moderní medicína - včetně psychoanalýzy a sofistikovaných aparátů - není schopna stanovit správnou diagnózu. Také kriminalistická rutina - v podobě detektiva, který vyšetřuje nepochopitelná úmrtí - zůstává ve slepé uličce. Friedkinův existenciální horor vypráví a varuje před démony v zakuklených podobách.

autor: Jan Foll
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.