Vladimír Maňas: Opera nemusí být konzerva
Brněnský Ensemble Opera Diversa patří k republikovým unikátům. Nezávislý soubor se téměř dvacet let nejenom v Brně snaží rehabilitovat soudobou operní tvorbu. Víří stojaté vody dnešní operní produkce, kdy velká kamenná divadla nasazují stále dokola úzký repertoár takzvaně divácky vděčných operních titulů.
Čirá radost z tvorby a podobné umělecké i životní naladění svedlo před dvaceti lety dohromady dva studenty muzikologie filosofické fakulty Ondřeje Kyase (hudební skladatel) a Pavla Drábka (libretista), jehož fascinovala opera jako žánr, který nemusí být mrtvý a stojí za to ho dál kultivovat.
„Jeho snahou bylo sebrat mu odér luxusního zboží, které je zabalené tak, že ani nevidíme dovnitř, šlo mu od počátku o návrat ke kořenům z hlediska dramatického, hledat zárodky samotných příběhů, příběhy očesané na nejnutnější původní kostru. Díky tomuto komornějšímu pojetí to má ten důežitý rozměr rozvíjení vztahu a komunikace mezi tvůrci a příjemci, tedy posluchači“ říká muzikolog Vladimír Maňas, který cestu Opery Diversa sleduje od začátku, v roce 2009 se stal jejím dramaturgem a v roce 2015 převzal její umělecké vedení.
Je tady snaha vytvořit něco ne v rámci mantinelů, ale jít za smyslem, jít pod slupku věci. Tu snahu o hledání shody považuju za jednu z nejcennějších věcí na Diverse. Je to radostná práce lidí, kteří jsou propojení společnou poetikou, společnými cíly vytvořit dobrou hudbu, hledat nové obzory. Je to vzácné společenství lidí.
O dramaturgické filosofii ensemblu, který tvoří také orchestrální a sborová sekce, o odvaze a ochotě riskovat, o organizačních peripetiích, které alternativní scény provázejí, si poslechněte ve Vizitce s Vladimírem Maňasem.