Večer s Šostakovičem v podání České filharmonie a předního houslisty Jiřího Vodičky
Půl století letos v srpnu uplyne od úmrtí Dmitrije Šostakoviče. A shodou okolností to bylo rovněž před padesáti lety, kdy dirigent Semjon Byčkov opustil Sovětský svaz a emigroval na Západ, kde se jeho zjevný talent mohl nadále svobodně rozvíjet. Hned dva důvody k oslavě formou mimořádného koncertu z Šostakovičových zásadních děl! Přímý přenos z Rudolfina jsme vysílali v pátek 28. března od 19.30.
PROGRAM:
Dmitrij Šostakovič:
Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll op. 77
Symfonie č. 5 d moll op. 47
Provedení řídí Semjon Byčkov.
Přímý přenos z Dvořákovy síně pražského Rudolfina slovem provází Lukáš Hurník, který si do přestávky pozval Pavla Molka, soudce Nejvyššího správního soudu, ale také autora úspěšných rozhlasových her s hudební tematikou (mj. seriálu Tři životy Dmitrije Šostakoviče)
V první polovině večera zazněl Houslový koncert č. 1 a moll, který Šostakovič komponoval v letech 1947–1948 pro svého přítele Davida Oistracha. Odvážná skladba však musela dlouho ležet v šuplíku: své premiéry se dočkala až v říjnu 1955, dva roky po Stalinově smrti… Po boku České filharmonie a šéfdirigenta Semjona Byčkova stanul koncertní mistr našeho prvního orchestru Jiří Vodička.
Druhou půli koncertu naplnila hudba Páté symfonie – „odpovědi sovětského umělce na spravedlivou kritiku“. Tak dílo z roku 1937 označil sám Šostakovič v povinné kajícnosti nad svým předchozím „přečinem“ – operou Lady Macbeth Mcenského újezdu, která byla Stalinem označena za „chaos místo hudby“ a skladatele málem stála život.
Už před druhou světovou válkou neexistovala v Leningradu rodina, která by o někoho nepřišla – o otce, o syna. A když to nebyl člen rodiny, tak blízký přítel. Každý pro někoho plakal, ale musel plakat potichu a sám, nikdo jiný si toho nesměl všimnout. Každý se bál každého. Zármutek nás drtil a rdousil. Rdousil všechny, i mě. Musel jsem ho převést do hudby.
Dmitrij Šostakovič
Nebyl by to ovšem Šostakovič, kdyby do své nové, přístupné a konformní Páté symfonie na několika úrovních nezašifroval, co si opravdu myslí – ať už je to finále se svým uměle vynuceným jásotem, nebo rafinovaně skrytá citace z Mahlerovy písně Svatý Antonín Paduánský káže rybám, použitá rovněž v předchozí symfonii ve smyslu výsměchu vyprázdněným „kázáním“ všech socialistických doktrín…
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Jiří Bartoška v hlavní roli hry o osamělosti a naději na americkém předměstí
-
Miroslav Hlaučo: Letnice. Poslechněte si četbu z vítězné knihy Magnesia Litera
-
Antoine de Saint-Exupéry: Válečný pilot. Příběh nesmyslného a málem sebevražedného průzkumného letu
-
Mám se tě bát Ailo? Poslechněte si rozhovor s umělou inteligencí, který získal Novinářskou cenu!
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.