V newyorském loftě vyznavače hlučných dronů. Hudba Philla Niblocka

21. červen 2020

Intermediální umělec Phill Niblock (1933) vytváří spíše hudební instalace, než skladby samotné. Jejich základem jsou dlouhé tóny, kladené na sebe v mikrotonálním ladění. Kombinuje je tak, aby vytvářely rytmické vibrace a měnily svou alikvótní strukturu. Hudbu většinou nahrává na vícestopý záznam, který pak prolíná s hudbou živou. Podstatné je, aby to znělo pořádně nahlas.

Od doby, kdy začal Phill Niblock pravidelně jezdit do Ostravy, tvoří skladby, které hrají velké symfonické orchestry – uhrančivé zvukové masy, ze kterých se vylupují útržky prapodivných melodií, spíše barev. Jsou tak podmanivé a nečekané, že se vám z jeho halucinogenního světa nechce odejít. Zvlášť, když se koncert odehrává v prostorách bývalých elektráren, v prázdných továrních halách plných oleje a rezavých šroubů, rozbitých oken a v přítomnosti obřích pláten, na kterých v přibývajícím šeru, naprosto nezávisle na hudbě, běží projekce Niblockových dlouhých filmů, třeba o manuální práci rybářů. Coby vášnivý cestoval, filmař, fotograf a pionýr videa je Phill Niblock natáčel po celém světě.

Letos mu bude 87 let. Od roku 1958 žije v loftu v Chinatownu na Manhattanu, kam přišel z Indiany. Hlavní místnost má asi 200 metrů čtverečních a pět metů vysoké stropy. Zrovna tam vznikl v březnu 2020 rozhovor pro vltavské Futurissimo. Od roku 1973 začal Niblock ve svém loftu pořádat koncerty. Ale rozhodně si nepředstavujte něco, jako nedělní dostaveníčko v uklizeném obýváku. Otevřený prostor pojme kolem stovky lidí. Vznikl zde dokonce festival, který se jmenuje Festival bez nóbl jména.

Čtěte také

V rozhovoru se Phill Niblock vrací k tomu, čím se zabýval v New Yorku v 60. letech, k období, kdy fotil umělce, filmoval tanečníky, neplánovaně začal tvořit hudbu na základě mikrotonálních intervencí, líčí fascinaci skladbou Durations Mortona Feldmana, vysvětluje, za jakých okolností se stal součástí a později ředitelem Experimental Intermedia Foundation s pobočkou v Ghentu (dosud) a také, na jakých nových objednávkách momentálně pracuje.

Součástí hudebního Futurissima budou orchestrální kompozice, které byly prováděny živě na Ostravských dnech (natočené rozhlasem), ale také skladby pro smyčcové kvarteto s počítačovým zpracováním. Stejně tak vzniklo i jeho zatím poslední album Hudba pro varhany ve spolupráci s varhaníkem Hampulsem Lindwallem. Phill Niblock má se svou hudbou stále velké plány, ale ne v tom smyslu, že by na ní něco měnil. S trochou nadsázky by se dalo říct, že píše vlastně jednu a tutéž skladbu pořad dokola, ale kouzlo je v tom, že to jedno a totéž není, i když na principech jeho komponování se nic nemění. Phill Niblock dovede velmi soustředěně, dlouhé hodiny poslouchat napětí mezi klidem a pohybem, které vytváří: vzrušující divadlo odehrávající se v oblasti alikvótních tónů, které jsou jen a pouze niblockovské.

Phill Niblock na festivalu Ostravské dny

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.