V jejích krajinách nejsou lidé. Ať si tím světem projde každý sám, říká izraelská malířka Rotem Manor

29. únor 2020

Pestrobarevné, fantaskní krajiny na pomezí reality a snu. V Praze vystavuje ceněná izraelská malířka Rotem Manor. Do ArtCafé přišla i se svým mužem, rámařem Bedřichem Kratochvílem.

Rotem Manor je držitelkou Ceny ministerstva kultury Státu Izrael pro mladé umělce do 35 let a její malba visí v Knesetu, tedy v budově izraelského parlamentu, nedaleko obrazu Marca Chagalla. Malby pětatřicetileté rodačky z Haify Rotem Manor si nyní může v prostorách pražské Galerie Hala C poprvé prohlédnout i české publikum. Výstava se jmenuje Zapomněla jsem své heslo a nabízí obrazy inspirované pouštní krajinou Izraele. 

Obraz nazvaný Mars od Rotem Manor.

Autorka ji vidí na první pohled dětským okem, její rukopis je ale naivní jen zdánlivě. Pestrobarevné obrazy Rotem Manor se pohybují na půli cesty mezi realitou a snem, ve kterém se malířce podle vlastních slov často vrací i povinnost vojenské služby.

Výstava Rotem Manor: Zapomněla jsem své heslo je k vidění pražské Galerii Hala C do 31. března 2020. 

 „Své obrazy chápu jako odraz reality, přestože ji maluji z paměti. Když se procházím izraelskou anebo českou krajinou, vidím v ní spoustu předmětů, které nejsou krásné, různé ruiny, ploty, trosky a dráty. To všechno maluju. Obraz je pak výsledkem pevného pouta mezi tím, co cítím jako člověk žijící na specifickém místě, a krajinou, kterou kolem sebe vidím,“ vysvětluje v ArtCafé.

České kořeny

S Českou republikou Rotem Manor pojí nejen původ pradědečka a studijní pobyt na Akademii výtvarných umění v ateliéru Jiřího Příhody, ale hlavně manželství s někdejším novinářem Bedřichem Kratochvílem. Seznámili se v jedné izraelské galerii, kam Bedřicha zavedla jeho nová profese rámaře. V Tel Avivu ji získal přes přátele – fotografy, kteří v době jeho příjezdu do Izraele v roce 2014 zakládali vlastní studio. „Potřebovali někoho zručného do rámařské dílny, a tak jsem si řekl, že to zkusím. Šlo mi to, a tak jsem tam zůstal,“ říká s tím, že jedinou praxí v oboru mu před tím byly práce na rodinné roubence v českých horách.

Růžová noc malířky Rotem Manor

Bedřich nosí rámy i domů

Zručnosti svého manžela využívá i Rotem. O zarámování pražských obrazů se samozřejmě postaral on. A jak Rotem se smíchem v ArtCafé dodává, i doma, v malém městě nedaleko Tel Avivu, ji občas zásobuje rámy z nepovedených instalací. „Je to legrační, protože rozměry svých obrazů často stanovuji podle těchto rámů.“

Česká zima malířky Rotem Manor

Na výstavě v pražské Galerii Hala C visí i jeden velice speciální obraz. Jedná se o krajinu s kohoutem – malbu, kterou inspirovala kniha česko-židovského autora Viktora Fischla. „Tu knížku mi doporučila maminka, je jednou z jejích nejoblíbenějších. I pro mě má ale kouzlo, jsou v ní poetická přirovnání a já mám pocit, jako kdyby nějak souvisela s mým uměním. Navíc kohout je domácí zvíře, není nikterak tajemné. Ta jednoduchost je pro mě důležitá,“ popisuje malířka.

A ještě z jednoho důvodu je kohoutí obraz hodný pozornosti: své krajiny Rotem Manor obvykle nechává liduprázdné. Přeje si, aby si jejími světy každý prošel sám.

Proč Rotem Manor začala malovat zvířata, jak se v jejím životě i práci otiskl studijní pobyt v Praze a jaké má dvojice další profesní i životní plány? Poslechněte si celé ArtCafé. Písně Sváti Karáska a Arve Henriksena vybíral Pavel Klusák.

Spustit audio

Související