V hlavní roli viola a klavír. SOČR a sólisté zahráli skladby Benjamina Brittena nebo Felixe Mendelssohna-Bartholdyho
Na svém dalším komorním koncertu doprovodili členové SOČRu violistku Kristinu Fialovou a klavíristu Jana Čmejlu. Zazněly skladby Benjamina Brittena, Paula Hindemitha, Petra Fialy a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, dirigoval Chuhei Iwasaki.
PROGRAM
Benjamin Britten
Preludium a fuga pro 18 smyčcových nástrojů
Paul Hindemith
Smuteční hudba pro violu a smyčce
Petr Fiala
Koncertní hudba pro violu a smyčce
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Klid moře a šťastná plavba, op. 27
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll, op. 25
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Chuhei Iwasaki – dirigent
Kristina Fialová – viola
Jan Čmejla – klavír
Brittenovo Preludium a fuga pro 18 smyčcových nástrojů z roku 1943 je elegantní jiskřivá hudba, v níž je orchestr skutečně rozdělen do osmnácti samostatných hlasů.
Následující Smuteční hudba pro violu a smyčce od Paula Hindemitha vznikla za netradičních okolností roku 1936 během skladatelovy cesty do Velké Británie. Zkomponoval ji za jeden jediný den (a přirozeně s částečným využitím svých dřívějších děl) u příležitosti úmrtí krále Jiřího V. a vyhlášeného státního smutku.
Další prostor pro vynikající sólistku Kristinu Fialovou, kterou kritika oceňuje především za dokonalou techniku, ohnivý temperament a sofistikované hudební cítění, se otevřel se skladbou jejího otce Petra Fialy. Koncertní hudba pro violu a smyčcový orchestr vznikla už v roce 1975, posléze (2009) ji autor podrobil revizi a v nové podobě tentokrát zazněla poprvé.
Koncertní předehra Klid moře a šťastná plavba od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, inspirovaná verši Johanna Wolfganga Goetha, poprvé zazněla v Berlíně v roce 1828. Verše tehdy ještě žijícího německého klasika publikum dobře znalo, skladatel proto mohl předpokládat, že posluchači budou schopni snadno sledovat děj či program skladby. I proto je možné o díle uvažovat nejen jako o koncertní předehře, ale také jako o jedné z prvních symfonických básní.
Také finále bylo zadáno pro Mendelssohna-Bartholdyho, konkrétně pro jeho Koncert pro klavír a orchestr č. 1 g moll a v něm výrazného, byť velmi mladého sólistu Jana Čmejlu (nar. 2003), studenta Pražské konzervatoře i Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst v Mannheimu. Koncert vznikal v Římě ve stejné době jako Italská symfonie, tedy na přelomu let 1830 a 1831. Premiéru pak měl hned v roce 1831 v Mnichově.
Související
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka