Úsvit swingu. Další dva černošští průkopníci Don Redman a Fletcher Henderson

20. listopad 2019

Dva muzikanti, kteří když se v předchozích šťastných 20. letech setkali, zapsali se do dějin jako zasloužilí pracovníci jazzové avantgardy, která posléze vyústila do swingového období.

Na konci ledna 1930, promlouvá do historie Don Redman tehdejší aranžér a umělecký ředitel McKinney’s Cotton Pickers a díky skvělému suzafonistovi Billymu Taylorovi nahrává první skladbu této kapely se swingovým basem na všechny čtyři doby taktu. Mísí se zde úžasným způsobem fealing končících 20. let s nastupujícím swingem, jehož součástí je i vynález Dona Redmana, který si v této kapele dovolil troufalost a jako první začal konstantně využívat 4 saxofony! Ovšem v září 1931 pokročil ještě dál a do newyorského studia firmy Brunswick si přivedl zbrusu novou dokonale ranně swingovou kapelu Don Redman And His Orchestra.

Ještě mnohem dříve se ale Redman zapsal do dějin jako jeden z praotců swingu, jehož zárodečné nitky začal odvíjet hluboko v předswingové éře coby aranžér orchestru zručného kapelníka jménem Fletcher Henderson. Ekonomická nouze, která propukla na konci 20. let, ovšem nakonec přiměla také dosud nepíšícího Fletchera Hendersona aranžovat, a to skvěle. Jeho tvorba se vyvíjela analogicky s vývojem scény v USA postupně od stylu dvacátých k novotám třicátých let. Hendersonova aranžmá si získala významný respekt a vedle psaní pro svoji kapelu si od něj noty pravidelně kupoval mezi jinými i bělošský král swingu Benny Goodman.

Spustit audio