Únik ze stereotypu podle Elfriede Jelinek. Hra Dílo poprvé na českém jevišti

19. únor 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02185178.jpeg

Hra Dílo rakouské držitelky Nobelovy ceny za literaturu Elfriede Jelinek je poprvé uvedena na českém jevišti. Premiéra proběhla v neděli 19. února v pražském Studiu Hrdinů.

V roce 2000 uhořelo v lanovce v rakouském Kaprunu 155 lidí. Na tuto událost naráží Elfriede Jelinek ve své hře V Alpách. V Kaprunu také stojí velké vodní dílo - jedna z největších akumulačních vodních elektráren na světě. Se stavbou se začalo už ve 20. letech minulého století. Za dob nacismu se pokračovalo, nejprve za pomoci dobrovolníků, poté totálně nasazených a válečných zajatců. Stavba si vyžádala řadu obětí.

Tato stavba symbolicky figuruje i ve hře Dílo. Elfriede Jelinek ve svém textu poukazuje na místo zatížené dramatickou historií lidského počínání ve vztahu k přírodě. Režisér Miroslav Bambušek upozorňuje na téma takzvané „únikové hry".

02632326.jpeg

„Její text je trochu o únikové hře, fenoménu součastnosti, kdy si obyvatelé Západní Evropy vymýšlejí všechny možné hry, aby unikli ze svého stereotypu a nudy. Elfriede Jelinek v textu přivádí diváka k pohledu na člověka, který chce uniknout anebo si nechce vůbec přiznat souvislosti. Turisté přicházejí na místo, které je těhotné pamětí, kde je těžký genius loci. Oni to nevnímají, všechno je pro ně zábava. Autorka v textu neustále pracuje s tím, jak se minulost může vracet a podepisovat do současnosti. A to je zásadní.“

Hra Dílo v režii Miroslava Bambuška je náročným úkolem pro šestici herců - Magdalenu Sidonovou, Milana Stehlíka, Doru Bouzkovou, Terezu Hofovou, Jakuba Gottwalda a Roberta Mikluše

V textech Elfriede Jelinek je patrný velký cit pro slovo, díky kterému dovede autorka kondenzovat obsahy do zkratkovitých tezí, a ty nabývají obrovský obsah. „V rámci živého slova jsem využil několik linek. Spoustu dalších, které v textu byly, jsem převedl do obrazů, emocí, hudby. Vytváříme horu zvuku, která má asociovat neprostupnost tohoto světa. Scénograficky jsme na sjezdovce, na staveništi, v tavících kotlích pekla, na diskotéce, v turistickém letovisku. Kostýmy nám umožňují prostupovat různé prostory.“

Spustit audio