Umělecké záchodky Kurta Gebauera nebo prohnilá stoletá lípa. Umělci oživili pražský Vítkov

19. červenec 2018
Stoletá, Lukáš Gavlovský a Roman Švejda

Téma šestého ročníku krajinářského festivalu Landscape, který v Praze trvá až do konce září, zní: Objevte pražskou divočinu!

Zaměřuje se na využití veřejného prostoru a městské krajiny a tři hlavní lokality, o jejichž budoucnosti se aktuálně vedou diskuse - ostrov Štvanice, Rohanský ostrov a vrch Vítkov. Tam, ale také v Karlíně nebo na Žižkově, nejdou návštěvníci zhruba šest desítek výtvarných děl, instalací a intervencí do veřejného prostoru českých i zahraničních architektů a umělců.

Vzhůru k nebesům, Deana Kolečníková

Alena Rokosová se nejprve zaměřila na vrch Vítkov, kde se u instalace nazvané Pozorovatelna, umístěné v nejvyšším bodě Vítkova, potkala s Lukášem Ehlem z ateliéru Ehl & Koumar architekti…. „Vítkov je takový dlouhý táhlý kopec, hřbet, který se v jednom místě zlomí, a myslíme si, že si to moc lidí neuvědomí. Tak jsme tu chtěli vytvořit něco, co by je donutilo zastavit se. Je to pódium, tribuna, místo na posezení, ale zároveň se dá vystoupat do vyšší úrovně a podívat se na Prahu z výšky,“ říká architekt Lukáš Ehl.

Pozorovatelna, EHL&KOUMAR ARCHITEKTI

Studie obnovy parku pochází z roku 2016. Tým architektů aktuálně připravuje oživení hlavní promenády k Národnímu památníku. Počítá se zachováním javorové aleje a rozšířením promenády, která bude už jen pro pěší a bude zakončena odpočinkovou piazzetou. Festival Landscape chce mimo jiné upozornit na to, že Vítkov, na kterém se v roce 1420 odehrála jedna z hlavních bitev husitských válek, teď městské části spíše rozděluje, než aby je propojoval. A ke snaze festivalu otvírat veřejnou diskusi a poukazovat na problémy města architekt Lukáš Ehl říká: „Myslím si, že je to velmi důležité. Je to způsob, jak zapojit veřejnost do hry architektů, umělců. Je to intervence do prostoru, snaha upozornit na věci, které nejsou tak viditelné. Děje se to takhle i ve spoustě jiných evropských městech a je fajn, že se to odehrává i tady u nás.“

Protestní stupínek, 2021 architekti

Na Vítkově jsou teď k vidění například umělecky ztvárněné záchody sochaře Kurta Gebauera, instalace nazvaná A my jsme mysleli, že jsme věční  Mileny Dopitové, Lavička Lenka Lenky Klodové nebo Protestní stupínek slovenského ateliéru 2021. Část instalací a intervencí odkazuje ke stému výročí vzniku Československa. Třeba dílo nazvané Stoletá autorů Romana Švejdy a Lukáše Gavlovského. Ten popisuje, jak využili velký lípový vyhnilý strom. „Pro mě bylo výzvou nechat ten kmen v surovém stavu i s kůrou, je to vlastně mrtvý kmen. Fantastické bylo, že když jsem ho získal, byly na něm tři malé větvičky, a když jsem ho přivezl domů, tak z těch větviček začaly rašit zelené lístečky. Přišlo mi, že ta lípa si se mnou sama hrála. Po převezení na Vítkov ale lístečky uschly. Naše socha není o nějaké tragédii, jen je třeba si uvědomit, že když vidíme velký krásný strom, tak uvnitř něj často něco hlodá, že to vždycky není tak pěkné vevnitř, jako to vypadá zvenku. Takže to může vytvářet i takovou filozofickou náladu.“

Hejno, Lenka Dřevjaná

Roman Švejda doprovodil site-specifik dílo textem: „Řez pilou zbavil kmen důstojnosti, nahlížíme do jeho nitra a vidíme hnilobný střed. Je po idyle. To se stoletá lípa ptá: „Je všechno v pořádku? Pod povrchem se něco děje, kdesi hluboko je založeno na zánik.“ Ačkoli pokácená a povalená stala se výhrůžným prstem, ukazuje: „Nejsem to já, na co se díváte, já jsem jen symbol vás samotných.“

Krajinářský festival Landscape v Praze letos nabízí alternativní turistickou trasu centrem města a propojuje městské části Holešovice, Karlín a Žižkov. Tam všude jsou do oknce září k vidění výstavy, site-specifik díla, instalace a další intervence do veřejného prostoru.