Ukřižovaná dle Střeženého Parnassu

5. červen 2003

Střežený Parnass - "organizace pro ochranu nejvyšších kulturních hodnot" má přirozený domov ve Skleněné louce. Zní to zajímavě symbolicky až pohádkově, trochu jako z antických mýtů, co myslíte? Pro kulturně zaměřené Brňany lze ale tyto obrazy rozkrýt poměrně rychle. Kdo by nevěděl, kde sídlí Skleněná louka a jací mágové tam tvoří svá umělecká díla.

Pražské komorní divadlo právě dokončuje svou první sezónu v prostorách Divadla Komedie, které dostalo do své umělecké správy. Ukázalo se, že jde o scénu otevřenou různým pohledům tvůrců a souborům s příbuznou poetikou. Poslední premiérou tohoto roku na jeho prknech se proto mohl stát zajímavý experiment umělecké organizace Střežený Parnass. Ta nemusí být uměnímilovným úplně neznámá, dokonce byla pozvána do Národního divadla v Praze v rámci "Bušení do železné opony" se svou Árií k nezaplacení (Unbezahlbare Arien), kdy bylo poprvé v těchto prostorách uvedeno operními pěvci pravé a nefalšované japonské karaoke.

Ukřižovaná

Na podkladě českého expresionistického filmu Ukřižovaná z roku 1921 ruského režiséra Borise Orlického bude tedy uveden scénický projekt, zabývající se tématy ukřižování a stigmat, nahlížený osobitou poetikou. Zdenek Plachý a Jiří Šimáček, hlavní tvůrci, prý strnuli v úžasu nad poetickou mohutností němého filmu a "s pohnutím" připravili jeho obnovenou filmovou a divadelní premiéru. Když se ale podíváme na základní příběh filmu samotného, vytvořeného podle romaneta Jakuba Arbesa, jde o velice silné a stále aktuální téma:

Důstojník Karel Vyšín (v podání později slavného režiséra Karla Lamače) se zamiluje do Ruth, dcery židovského krčmáře, stejně jako jeho přítel Xaver. Ruth otěhotní a otec ji vyhání z domova. Poté se vrací právě v okamžiku, kdy v rodné vsi vypukne pogrom. Krčmáře zabijí a Ruth samotnou ukřižují. Jejího syna Jana zachrání Xaver a Ruth dopraví dobří lidé do kláštera. Jan ale následně žije u pěstounky a po čase studuje na univerzitě. Tam mezi profesory pozná Xavera a rozpomene se i na ukřižovanou matku.

Ukřižovaná

Onemocní a odjíždí na venkov, kde se setká s mladou židovkou Ruth, která mu připomíná matku. Ihned se zamiluje, ale ona na oko jeho lásku neopětuje, dokud se nevyjasní téměř zapomenutý případ ukřižované. Jan musí odjet do války a od vojáků se dozví o pogromu, ale i o tajemné ženě ukryté v klášteře. Nemůže si pomoci, vyhledá ji a poznává svou matku. Zraněný z války pak leží v lazaretě, kde se mu na kříži zjevuje matka a žehná mu ke sňatku s jeho milou.

Autoři si nechtějí tento materiál o tajemství a jeho pochopení, prohlédnutí a odpuštění podle svých slov přivlastňovat; ani jeho estetickou hodnotu, ani působivost zobrazovaného. Zcela vážnou, podstatnou hrou s kontexty a identitou touží zkoumat jeho možnosti jako nositele významů a komunikačního nástroje. Pokusí se tedy spojit film s inscenovaným scénickým tancem, divadelní scénografií i hereckou akcí (např. Bruno Ferrari, Karel Dobrý, Lucie Vačkářová a Yaro Pruzinec), aby z toho vyšel kompaktní umělecký celek a zážitek pro samotné diváky.

Na premiéru můžete přijít 6. června, 1. repríza proběhne 13. června v prostorách Pražského komorního divadla - v Divadle Komedie.

autor: David Ašenbryl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.