Téma pro školní ombudsmanku? Vztahy mezi učiteli a studenty i zpětná vazba, která bere sebevědomí, říká Klára Laurenčíková

15. červen 2021

Jak to zařídit, aby se učitelé i studenti cítili na škole dobře a věděli, že v případě potřeby se mohou se svými pocity a potřebami obrátit na někoho kompetentního? Pražská FAMU, jejíž rozepře v posledních letech často prosakují do veřejného prostoru, se nově vydala cestou školní ombudsmanky. S Klárou Šimáčkovou Laurenčíkovou mluvil ve Vizitce Ondřej Cihlář.

S angažováním ombudsmanky počítala současná děkanka FAMU Andrea Slováková už v době, kdy se ucházela o svůj post. Od února je jí speciální pedagožka a expertka na inkluzivní vzdělávání Klára Šimáčková Laurenčíková.

Čtěte také

Přijetí ze strany studentů i pedagogů vnímá pozitivně, během covidové pandemie uspořádala spolu s hostující psychiatričkou dva webináře, v rámci kterých upozorňovala na možné dopady situace na psychiku studentů i učitelů. Pracovala také na ukotvení a přesné definici své role. Inspiraci si přitom brala z oxfordské či Harvardovy univerzity, kde je jednou z důležitých rolí ombudsmana začlenění studentů do dění na škole a také dohled nad důstojným a rovným zacházením. Právě to je jedna z oblastí, na kterou se v rámci ombudsmanské práce na FAMU zaměří. Z podstaty práce ji váže mlčenlivost, ve Vizitce tak své aktuální případy popsala jen obecně. „Přišli za mnou studenti, kteří se mnou řešili konkrétní způsob komunikace s pedagogy. Přinášeli i podněty co se zpětné vazby týče. Chtěli, abych pedagogům předala vzkaz, že způsob jejich zpětné vazby je neposouvá, ale naopak, spíš je sráží a bere jim chuť do práce,“ říká.

Klára Laurenčíková

Jaký je rozdíl mezi ombudsmankou a školní psycholožkou? Kde už v České republice školní ombudsman funguje? Jak se Klára Šimáčková Laurenčíková dívá na vztahy mezi studenty a pedagogy? Co ukázala kauza Dominika Feriho a jak by mohl vypadat restart sexuální výchovy předškolních a prvostupňových dětí? I o tom mluvila ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.

Spustit audio