Tajuplná slečna Bledá a její návštěvník. Nová opera Markéty Dvořákové a Iva Medka
Nad sladkostmi a kávou se vznáší opar nedořečených vět, nezodpovězených otázek, náznaků, snové neurčitosti, dějí se divné a nečekané věci. „Člověk neví, na čem je a to je to, co nás zajímá, co nám dává prostor pro psaní hudby“, říká v rozhovoru Futurissima za oba autory Markéta Dvořáková.
Celým názvem se v pořadí třetí společné dílo tandemu skladatelů z Ostravy a Brna jmenuje Věčná slečna Bledá aneb operní nejistota pro široké masy a libreto napsal Josef Škarka, který si zazpíval roli návštěvníka cukrárny pana Bartoše. Druhou hlavní postavu, servírující tajemnou slečnu Bledou ztvárnila Aneta Podracká Bendová.
Operka z rodu site - specific performance přináší jakousi antizápletku v duchu absurdního dramatu. Obchodník Bartoš má na Josefské ulici v Brně schůzku s majitelem kavárny. „A kdo je majitel?“, ptá se slečna Bledá, která je natolik éterickou bytostí, až člověk neví, zda je živá, zda je vůbec z tohoto světa. K tomu vyhrává tak trochu nezúčastněně malý band. „S Ivem Medkem jsme se snažili co nejvíce přiblížit charakteru šlágrů 30. let, abychom se naladili na zachovalý interiér funkcionalistické Zemanovy cukrárny“, dodala Markéta Dvořáková. „Posunovačem“ děje v případě studiové nahrávky opery, která vznikla na podzim roku 2022 v Ostravě a kterou natočil Lubomír Výrek a Tomáš Řezníček, jsou členky sboru Operního studia NDM. Hudebního nastudování se ujal Filip Urban. Jak se komponuje ve dvou a jaké peripetie předcházely nahrávce opery, která se předtím dočkala mnohých repríz? Dozvíte se ve Futurissimu a také to, že v Zemanově cukrárně se nedá platit kartou. „Brno!“, posteskne si v závěru operní situace přísedící návštěvník alias Norbert Lichý.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...
Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Lidský faktor
Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová