Surrealismus Paris - Prag

29. prosinec 2009

Více než 300 obrazů si můžete prohlédnout do 14. února 2010 v Ludwigshafenském muzeu Wilhelma Hacka na výstavě Gegen jede Vernuft, Surrealismus Paris - Prag. Výstava ukazuje díla známých - ve Francii a v Čechách - tvořících umělců a představuje surrelismus jako internacionální umělecký směr, ovlivněný také impulzy z Čech. Jejím patronem je spisovatel Pavel Kohout.

Gegen jede Vernunft lze volně přeložit několika způsoby. V tomto kontextu je asi nejvýstižnější překlad Rozum zůstává stát. V rámci zmíněného projektu probíhá paralelně s centrální částí výstavy expozice surrelistických fotografií v Ludwigshafenském Kunstvereinu a výstava ve sbírkách Prinzhorn v Heidelberku pod názvem Surrealismus und Wahnsinn (Surrealismus a šílenství). Zde je prezentováno 120 exponátů duševně nemocných - obrazy, grafiky, kresby, které surrealisty fascinovaly a ovlivnivnily.

Výstava se koncentruje - jak už název napovídá - především na dvě metropole surrealismu - Paříž a Prahu. Jsou zastoupeny 150 obrazy, sochami a objekty známých umělců Salvadora Dalího, Maxe Ernsta, René Magritta a dalších. Z děl českých surrealistů vybral kurátor české části expozice, Karel Srp, díla Josefa Istlera, Františka Janouška, Františka Muziky, Jana Švankmajera, Toyen a dalších. V Praze vzniklo již před prvním surrealistickým manifestem z roku 1924 umělecké a literární hnutí poetismu, které mělo velmi podobnou ideovou náplň a nakonec vyústilo do surrealismu ve vlastní, specifické formě. Výstava prezentuje surrealismus jako celistvé hnutí, ukazuje jeho historický a geografický vývoj od začátku 20tých až do pozdních 60tých let. Surrealismus byl ale také způsob vnímaní života a forma myšlení, resp. jakéhosi "volnomyšlenkářství".

Inspiraci tohoto nového nazírání světa čerpali umělci v podvědomém, iracionálním a imaginárním a to se autorům výstavy podařilo velmi dobře vystihnout. Práce francouzských i českých surrealistů vznikaly pod vlivem různorodých historických událostí - ať už to byla první a druhá světová nebo studená válka - vše se promítlo do jejich děl.

Zajímavou část výstavy tvoří věrná imitace části legendární pařížské surrealistické expozice z roku 1938 (v Galerri Wildenstein), kterou tehdy koncipoval Marcel Duchamp. Jedná se o surrelistickou inscenaci, kde i divák vstupuje do děje: Od stropu visí pytle s uhlím, prostorem se line vůně čerstvě pražení kávy a hřmí vojenské povely. O osvětlení se postarají návštěvnící, kteří dostanou před vstupem do místnosti kapesní svítilny.

Lahůdka a absolutni higlight výstavy je bezpochyby 9 x 14 metrů velká opona "Bacchanal" od Salvadora Dalího. Tato jedinečná opona je v Německu vystavována vůbec poprvé, stejně tak jako divadelní kostým, který se bohužel nedochoval a byl kompletně rekonstruován. Dalí navrhl oponu pro divadelní ansámbl "Ballet Russe de Monte Carlo" a jeho hostování v Metropolitní Opeře v New Yorku, divadelní kostýmy byly kreací Coco Chanel.

Výstavu doprovází rozsáhlý program koncertů, přednášek a workshopů a v neposlední řadě rozsáhlý katalog. Některé z českých příspěvků vycházejí poprvé v německém překladu.

Facit: Impozantní výstava, čítající přes 300 exponátů a nabízející mnoho dosud neviděného.

autor: Eva Novak
Spustit audio