Sudabeh Mohafez: Hoří. Anita Krausová v psychologickém thrilleru o spálené duši

26. říjen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Požár domu

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Všechno to začne výbuchem. Úspěšné hudební producentce Mané vyhoří byt, ona jako zázrakem přežije, ale její psychický stav se setrvale zhoršuje a na povrch pozvolna vyplouvá hluboko zasutá minulost... Psychologický thriller s detektivními prvky podává sugestivní zprávu o člověku, pro kterého byla kdysi hudba vším. Účinkují Anita Krausová, Veronika Lazorčáková, Honza Hájek a další. Premiéru poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Rozhlasová úprava: Matěj Samec
Hudba: Jakub Kudláč
Hudební design: Martin Kuhn
Účinkují: Anita Krausová, Veronika Lazorčáková, Honza Hájek, Zuzana Ščerbová, Daniela Kolářová, Coco Rafajová, Adam Ernest, Matěj Samec
Dramaturgie: Lenka Veverková
Překlad: Tereza Semotamová
Zvukový mistr: Dominik Budil
Režie: Natália Deáková
Premiéra: 26. 10. 2021

Uznávaná a nezávislá, nebo jen zoufalá a fatálně osamělá? Po požáru se jí život převrátil vzhůru nohama. Byt i nahrávací studio jsou pryč a Mané se nemůže naplno věnovat hudbě. Své úzkostné stavy, které dříve odsouvala prací, nyní řeší bezcílnými projížďkami na kole, nekonečnými návraty k ruině vyhořelého domu či upnutím se k malé holčičce Koralíně vyrůstající s věčně opilou matkou.

A do toho se začnou ozývat hlasy, které nelze umlčet. Kdo je Ólina, s níž Mané vede vyčerpávající noční rozhovory? Kdo je Hjartan a proč měl potřebu se mstít? A kdo vlastně založil požár? Íránsko-německé autorce Sudabeh Mohafez se v knize Hoří podařilo vystavět do detailu propracovaný příběh, jenž nás drží neustále ve střehu. Vzpomínky mísící se s realitou se proplétají se vzrůstající intenzitou, hlasy v hlavě připomínající minulost se ozývají čím dál častěji.

Věřím, že posluchači nahlédnou do hlavy Mané s velkým gustem a potěšením.
Matěj Samec

Mané utrpěla šok, který otevřel zdánlivě vytěsněné, ale spíše hluboko zasunuté trauma. Autorka nám pozvolna odkrývá mysl člověka, jehož bychom možná označili za blázna. Vyprávění v ich formě a důkladná introspekce nám však umožňuje se na situaci dívat z pohledu hlavní hrdinky a postupně pochopit její způsob přemýšlení a chování. Právě forma monologu a výtečná práce s rytmem jazyka k dramatizaci přímo vybízí.

Čtěte také

„Když jsme se s Natálií Deákovou rozhodli adaptovat román Hoří pro divadlo, připadalo nám inspirativní, že bude možné pracovat v rámci inscenace s rozhlasovými principy,“ vysvětluje dramaturg divadla MeetFactory Matěj Samec. V inscenaci z roku 2016 tvůrci využívali mikroporty modulující hlasy. Postavy pak mluvily buď přímo samy za sebe, nebo jejich hlas zněl v hlavě Mané. „Je úžasné, že jsme po letech získali možnost připravit tuto látku také pro rozhlas. Psychologická studie hlavní postavy, nacházející se ve velmi neutěšeném stavu, umožňuje v tomto nastudování práci s větším detailem a k hlavní hrdince je ještě daleko krutější. Věřím, že posluchači nahlédnou do hlavy Mané s velkým gustem a potěšením,“ dodává Samec, jenž na rozhlasové hře opět pracoval s režisérkou Natálií Deákovou a Anitou Krausovou v hlavní roli.

Krausová v roli Mané klade důraz na slovo a temporytmus a nesklouzává k afektu ani ve vyostřených scénách. Vnitřní boj se složitými psychickými stavy, u kterých není zcela jasné, co je realita a co představa, herečka ztvárňuje civilně, úsporně. Rozhlasová hra ještě více zdůrazňuje, jak moc jsou pro hudební producentku důležité sluchové vjemy. Šumění, hučení, houkání sirén, praskání, šelestění, pískání, rozbíjení skla,… Nepříjemné zvuky a především všudypřítomné hlasy Mané obklopují ze všech stran a my díky tomu můžeme nahlížet do mysli zoufalého člověka, který se vzpírá čelit svým strachům.

Spustit audio