Středověká a barokní hudba mě pohltila. Sedí mému hlasu i osobnosti, říká Hana Blažíková

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hana Blažíková

Baroknímu, renesančnímu a středověkému repertoáru se na české i světové scéně věnuje sopranistka a hráčka na románskou a gotickou harfu Hana Blažíková. Jednu z nejvýraznějších osobností tohoto žánru do Vizitky den před vystoupením na Letních slavnostech staré hudby pozvala Markéta Kaňková.

Některým dětem doma rodiče pouští písničky určené nejmenším, některým – například Haně Blažíkové – odmala zpívali barokní skladby. „V tomto směru mě strašně ovlivnila moje babička, ve čtyřech letech jsem s ní stála u klavíru a zpívaly jsme Adama Michnu z Otradovic, usmívá se pěvkyně a multiinstrumentalistka Blažíková při vzpomínce na dobu, kdy „to všechno začalo. Připočteme-li vliv tatínka, který dětství strávil v Mexiku a malou Hanu vybavil láskou k mexickému folkloru, i maminky, která si doma neustále zpívala a dceři předala lásku k rock'n'rollu, osud Hany Blažíkové byl zpečetěn v útlém věku. 

Hana Blažíková a Barbora Kabátková - zpěv, středověké harfy

V šesti letech nastoupila do hudební třídy k popularizátorovi lidových písní Pavlu Jurkovičovi (1933–2015). S dětmi improvizoval, představoval jim hudební nástroje a seznamoval je se středověkou a renesanční hudbou, kterou malé děti běžně neznají. O pár let později na konzervatoři zjistila, že středověká hudba v ní rezonuje víc než cokoliv jiného, a po kurzech staré hudby ve Valticích už byla renesancí a barokem zcela pohlcena. „Věděla jsem, že jsem našla něco svého, co sedělo mému hlasu i osobnosti,“ konstatuje dnes. 

V té době už se kromě zpěvu věnovala i hře na hudební nástroje, dnes patří mezi uznávané hráčky na románskou a gotickou harfu a v rodinné kapele Stillknox, ovlivněné žánrem grunge, hraje na baskytaru. Její vřelý soprán je slyšet z více než třiceti nahrávek, některé z nich pustila i ve Vizitce. Poctu Jurkovičovi složila spolu s přáteli na albu věnovaném jeho ukolébavkám. „Idea nahrávek vznikla ještě za jeho života. Měl zvyk, že pro děti svých přátel skládal ukolébavky. K účasti na desce mě oslovil můj spolužák ze základní školy – a tedy další Jurkovičův žák – dramaturg a hudebník Martin Rudovský, dodává.

Španělský středověk jsem měla ráda odmala

Kostel sv. Martina ve zdi

Ve čtvrtek 30. července Hanu Blažíkovou naživo uslyší a uvidí návštěvníci festivalu Letní slavnosti staré hudby. V pražském kostele sv. Martina ve zdi zazpívá a na románskou harfu zahraje tři středověké perly z Iberského poloostrova. „Španělský středověk jsem měla ráda odmala. Od té doby, co jsem uměla trochu hrát na harfu, jsem se ty písně snažila provozovat, říká. V kodexech Cantigas de Santa Maria, Llibre Vermell de Montserrat a Codex Las Huelgas se, jak se v programu ke koncertu dočteme, snoubí neobvyklá melodika s otiskem trubadúrské lyriky i gregoriánského chorálu, rytmika s nepřehlédnutelným arabským charakterem a vroucí mariánská úcta oslavující Pannu Marii jako zářnou hvězdu na členité hoře. Ostatně i proto ho Hana Blažíková nazvala Květina milosti. 

Hana Blažíková, sopranistka

Jak se interpret na koncert středověké hudby připravuje? Co obnáší práce se středověkými rukopisy? „Je třeba mít povědomí o principech, na jakých tehdejší hudba fungovala, jak se tvořil vícehlas, jak mohl vypadat jednoduchý doprovod. Skladbu si vždy přehraju v různých módech a rozhodnu se pro rytmus. Když pak začnu improvizovat, mohou z toho vycházet hezké a zajímavé věci. Interpretaci některých textů vůbec neznáme a pak je jen na nás, jestli se je rozhodneme oživit, anebo je necháme ležet. Já jsem zastánce první varianty, vysvětluje Hana Blažíková. 

Kdo Hanin čtvrteční koncert nestihne, může zkusit štěstí ještě 6. srpna, kdy bude na Letních slavnostech hrát hudbu svého oblíbence Adama Michny z Otradovic a jeho současníků. 

Poslechněte si celou Vizitku, ve které Hana Blažíková mluví o svém vztahu k soudobé vážné hudbě a o spolupráci s Michalem Nejtkem, o tom, jak objevila kouzlo písňového díla Fryderyka Chopina, které současné hudebníky poslouchá anebo jak se liší příprava na přednes barokního repertoáru od přípravy na přednes repertoáru středověkého.