Stejná válka stokrát jinak. O překrucování válečných událostí ve filmu napříč režimy

Válka a český film V. – 1989-2020

Po takzvané Sametové revoluci se někteří tvůrci mohli, už svobodně, vracet ke svým životním tématům.

Z filmu Musíme si pomáhat

K takovým patřil například Jiří Weiss. V roce 1990 měl premiéru jeho dnes trochu pozapomenutý snímek Marta a já. Později vzpomínal, že zatímco dřív se musel potýkat a podřizovat tlakům komunistické moci, v tomto případě čelil tlakům ze strany producenta. „I tak se ale tímhle filmem definitivně vyrovnal se svým židovstvím, s tragédií vlastní rodiny a s židovskou tematikou vůbec,“ soudí Alice Aronová. 

Ke svému celoživotnímu tématu se v roce 2010 vrátil i Juraj Herz. Natočil snímek Haberannův mlýn, který popisuje vraždu Huberta Habermanna, mlynáře, který během války kolaboroval s nacisty. Jde o naturalistickou, místy až krutou psychologickou podívanou. 

Juraj Herz

Po roce 1989 se v české kinematografii objevuje do té doby nevídaná věc: humor a nadsázka ve válečných filmech. Příkladem je třeba snímek Jana Hřebejka Musíme si pomáhat z roku 2000. „Je to tragikomedie s nadsázkou, komickými momenty, a přitom je to pořád válka. Něco takového bylo v šedesátých letech nemyslitelné,“ charakterizuje některé filmy s tematikou války Alice Aronová. Humorné vsuvky má třeba i snímek Tlumočník Martina Šulíka, pojatý jako road movie po stopách fašistického Slovenského státu.

Z filmu Želary, režie O. Trojan (2003)

Ovšem nejen tragikomedie nabízí polistopadová československá a česká „válečná“ kinematografie. Vznikla tu řada snímků veskrze vážných. Der Lebensborn – Pramen života a Colette Milana Cieslara, Tmavomodrý svět Jana Svěráka, Dívka a kouzelník Juraje Herze, Je třeba zabít Sekala Vladimíra Michálka nebo Lidice Petra Nikolaeva – to jsou některé z nich. „Český film má výjimečnou schopnost všímat si – na pozadí přelomových událostí – nenápadnosti, zvrácené, absurdní každodennosti. Krásně je to vidět například na snímcích Protektor Marka Najbrta nebo Želary Ondřeje Trojana. V Želarech se v zásadě nebojuje, děj se odehrává na odlehlém území, kam se válečná absurdita prolomí až ve finále,“ charakterizuje novou českou kinematografii věnující se životu za války filmový kritik Jan Foll.

Marián Labuda mladší jako Emanuel Moravec ve filmu Anatomie zrady

A režisér Biser Arichtev, který mimo jiné natočil dvoudílné televizní drama o „největším českém zrádci“ a kolaborantovi s fašisty Emanueli Moravcovi, dodává: „Je dobře, že se filmaři vyjadřují k historickým událostem, je to potřeba. A upřímně mě vždycky překvapuje, jaké další a další příběhy válka přináší. Je to inspirativní pro to, co se nám může stát, vždycky najdeme nějaké paralely s nedávnou minulostí nebo současností.“

Spustit audio