Spíš nespíš. Osobní příběh o poruchách spánku přináší sugestivní zvukové scény

16. prosinec 2021

Autoři Magdalena Hejzlarová a Alexander Kashcheev zkoumají vnitřní svět člověka, který se potýká s chronickou nespavostí.

Den po probdělé noci je, jako kdybych plavala v mlíce.

Magdalena je čerstvá třicátnice, režisérka a audiovizuální umělkyně žijící v Praze. Už pár let špatně spí. Postupem času se s nespavostí sžívá a svou osobní zkušenost teď sdílí s posluchači. Formou deníkových záznamů se vrací zpět do let, kdy byly spánkové potíže jejím hlavním životním tématem. Ve slovech a zvucích rekonstruuje životní situace, fyzické a psychické stavy, které ji touto dobou provázely. Alexander Kashcheev vnitřní svět autorky střihově komponuje a doprovází o citlivý sound design. 

Svou  krátkou investigativní procházkou tvůrci  přispívají  k dílům, která nahlížejí čím dál četnější jev nespavosti z osobního úhlu pohledu.

Radiodokument vznikl v souvislosti s vývojem Magdalenina autorského filmu Hun Tun. Krátký film rozehrává osudové setkání nespavkyně Magdy s bájnou postavou chaosu.   Magdalenina zkušenost inspirovala tvůrce také k vývoji podcastu s pracovním názvem  Noční chodci. Tento pořad je určen všem, kdo v noci nespí,  snímá z noci děs a hrůzu a dělá z ní příjemné místo inspirativních setkání. Díla vznikají ve spolupráci Českého rozhlasu s producentskou společností 13ka.

Samotný  radiodokument doplňuje rozhovor s tvůrci Magdalenou Hejzlarovou a Alexanderem Kashcheevem a producentkou Karolínou Davidovou, přibližuje zákulisí tvorby s osobním tématem i kontext celého audiovizuálního projektu.

autoři: Magdalena Hejzlarová , Alexander Kashcheev
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová