Slova jsou zbraní, nástrojem manipulace i svádění. Černý med v Činoherním klubu si hraje s dialogy

19. leden 2018
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z inscenace Černý med

Novinkou Činoherního klubu v Praze je původní autorský text režiséra, scénáristy a pedagoga pražské FAMU Vojtěcha Maška Černý med.

V hlavních rolích komorního příběhu, který stojí na hře s dialogy a zkoumá jejich možnosti, se představí Ivana Uhlířová a Vasil Fridrich. Slova a dialogy jsou v této inscenaci zbraní i nástrojem k manipulaci nebo milostným hrátkám.

Z inscenace Černý med

Scéna je prostá. Na jevišti je otáčející se konstrukce výslechové místnosti, stůl, dvě židle a kotoučový magnetofon. A také ona a on. Ester je vyšetřovatelka vyslýchající spisovatele a dramatika Eugena Loebla, protože v parku na druhém konci města podezřele vyhodil do odpadkového koše štos papírů.

Brittenův Billy Budd. Národní divadlo uvádí operu o nevinnosti i potlačované sexualitě

Z inscenace Billy Budd; Štefan Margita, Christopher Bolduc

Výhradně mužská opera Benjamina Brittena Billy Budd, která se odehrává na britské válečné lodi během napoleonských válek, má 18. ledna českou premiéru v Národním divadle v Praze.

„Kdybychom šli jen po příběhu, byl by to docela fádní, detektivní příběh nebo výslech, a to nestačilo. Potřebovali jsme se emočně posouvat, docílit zvratů,“ říká herečka a režisérka Ivana Uhlířová.

„Mě láká výzva vytvořit rozhovor, který v sobě má drama a je strhující. Proto dialog dlouhodobě zkoumám - co všechno se dá, co vydrží. Dialog nebo rozhovor je podle mě mocná zbraň,“ doplňuje Votěch Mašek, který se spolu s Ivanou Uhlířovou ujal režie inscenace. Černý med je tak po inscenaci Mimo zápis, uvedené loni v pražském Studiu Hrdinů, jejich druhou autorsko-režijní spoluprací.

Z inscenace Černý med

Výchozí dramatickou situaci výslechu v Černém medu rozehrávají a posouvají právě promyšlené dialogy. Autoři zkoumají jeho obsahové i formální možnosti. Postupně se divákovi odhaluje jiný zločin, další vrstvy příběhu i složitost vztahu obou protagonistů. Zjišťuje, že nic není, jak se zdá. Příběh je postupně víc a víc zpochybňován a destruován.

Utrpení mladého Werthera Divadla D21. Kde hraničí láska s posedlostí?

Z představení Utrpení mladého Werthera

Milostný román v dopisech Utrpení mladého Werthera napsal Johann Wolfgang Goethe v roce 1774. Jako divadelní inscenaci ho poprvé uvedla pražská experimentální zájezdová scéna Maringotka v roce 1968 a od té doby ho hrálo ještě sedm dalších divadel. V pátek 12. ledna ho uvedla pražská vinohradská scéna Divadlo D21 v režii Jakuba Šmída, který se ujal i dramatizace románu.

„Já sám mám rád ten typ filmů, představení nebo knížek, které mě zjitří, zapůsobí na mě emotivně a přiměje diskutovat, co to vlastně mohlo znamenat. To je pro mě představa katarze,“ říká Vojtěch Mašek. A Ivana Uhlířová dodává: „Je to vícevrstevnatá možnost přemýšlet nad tématem.“

Spustit audio