Seriáloví producenti: Detektivky už umíme, komedie píší pořád ti stejní, pro teenagery se netočí

24. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy české seriály

Jakou DNA mají české seriály? Jak ji mění streamovací služby? A kdy se začnou i u nás točit seriály pro teenagery? Poslechněte si rozhovor s producenty Vratislavem Šlajerem z Bionautu a Michalem Reitlerem z České televize.

02678038.jpeg

Vratislav Šlajer začal kariéru artovými filmy a měl prý pověst nadějného producenta kvalitních věcí. „Když se naskytla příležitost nabídnout Primě námět, ze kterého vznikl seriál Letiště, tak o mně hodně lidí říkalo, že jsem je zklamal. Někteří se mnou taky přestali dělat, já v televizi ale vždycky viděl potenciál a bavilo mě to,“ dodává producent, který se teď ve společnosti Bionaut věnuje filmům a připravuje druhou sérii teenagerského webseriálu #Marty Is Dead.

Seriály jsem dělal, ještě než to bylo cool.
Vratislav Šlajer

Producent Michal Reitler z České televize (Most!, Metanol, Dukla 61) momentálně pracuje na seriálu Božena Němcová. Začínal také na Primě – u zábavných pořadů.

Michal Reitler

„Zkoušeli jsme tam vymýšlet věci za co nejmíň peněz, a pak se mi i na Nově v seriálu Ulice potvrdilo, že když vymyslíte chytře zápletku, nepotřebujete jich zas tak moc,“ rekapituluje svoje začátky a přestup do České televize.“ Ulice byla vztahovka, která se zastává obyčejných lidí, nabízí recepty na život, a přesně tohle by podle mě měla dělat ČT. Proto pak byl můj přesun do veřejnoprávní televize vlastně logický a taky mezitím vznikla poptávka, aby televize za stávající peníze nabízely něco kvalitnějšího, chytřejšího.“

Proč se točí tak málo pro teenagery?

Neobsluhovanou cílovou skupinou jsou u nás náctiletí. Podle Šlajera čeští teenageři už dlouho vědí, že televize pro ně léta netočí a nevadí jim to – mají internet, kde si najdou seriály v angličtině.

Čtěte také

„Televize se mladého diváka vzdaly, přestalo se pro ně vyrábět. Když s tím publikem nepracujete a dlouhé roky s ním nepokoušíte ani navázat dialog, tak proč by se dívali?“ říká producent teenagerského webseriálu #Marty Is Dead, který je jedním z několika mála českých výjimek. Podle Reitlera televize nemají dostatek scenáristů, kteří by pro teenagery nebo mladé dospělé uměli psát a dodává: „Nemyslím si ale, že kdyby televize investovala 15 procent rozpočtu na věci pro teenagery, že by to fungovalo.“

Chce to vědomé rozhodnutí

S tím Šlajer, který se k tématu vrátí oklikou přes téma zahraničních trendů, nesouhlasí.

Čtěte také

„V poslední době se například prokázalo, že fungují i seriály v jiných jazycích, než jen anglicky. A myslím si, že je to často právě o těch systémových rozhodnutích. Že se Netflix rozhodl jít do Polska a pracovat s polštinou bylo na základě rozhodnutí a už teď je to vidět, polských seriálů je víc a víc, tvůrci dostali smlouvy, a projevuje se to. Kdyby televize dala x procent na tvorbu pro mladé, taky by se po letech práce a soustředění talenty našly.“

Hosté ArtCafé dále komentovali zahraniční trendy, které se otiskují i do českých seriálů, úspěch českého Mostu! a také fakt, že české detektivky jsou čím dál kvalitnější, ale komedie dělají stále stejní autoři. Hudbu ze soundtracků českých seriálů vybral k pořadu Ondřej Bambas.

Spustit audio

Související