S cembalem až na konec světa. Jiří Havrlant na Olomouckých barokních slavnostech

4. září 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jiří Havrlant na Olomouckých barokních slavnostech

Recitál mladého českého cembalisty Jiřího Havrlanta měly Olomoucké barokní slavnosti na programu 5. srpna 2021 a uskutečnil se v prostoru unikátního freskového sálu, který  je součástí Fakultní základní školy Komenium, přezdívá se mu olomoucká „ Sixtinská“ kaple.

Téma letošních Olomouckých barokních slavností je „Z cest“ a také tento večer naplnil zadání festivalu: s jiskřivě, pregnantně znějícím cembalem, novodobou kopií frankovlámského nástroje, putoval díky hudbě po starém kontinentu, nejdříve do doby přelomu 16. a 17. století a poté až k vrcholnému baroku.

Jiří Havrlant na Olomouckých barokních slavnostech

Cestu začneme v Anglii a budeme pokračovat přes Holandsko do Itálie. V dílech Johna Bulla, Michelangela Rossiho a Jana Pieterszoona Sweelincka návštěvníci poznají hudební a estetické rozdíly mezi pozdní renesancí a raným barokem. V druhé části doputujeme k Bachovi a Rameauovi. Zastavíme se i v Českých zemích ukázkou premiéry Partity Floriana Urbana z kroměřížského zámeckého archivu“, sliboval publiku před svým vystoupením Jiří Havrlant, velmi nadějný koncertní hráč, absolvent JAMU v Brně  v oboru hra na historické klávesové nástroje u Barbary Marie Willi, vítěz mnoha soutěží,  ale také korepetitor a pedagog působí na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, Pražské konzervatoři a Ostravské univerzitě.

Čtěte také

Součástí velmi náročného sólového recitálu Jiřího Havrlanta je v Poledním koncertě také rozhovor s tímto mladým umělcem, který začínal coby klavírista. Jak náročné je přejít ze hry na klavír na cembalo a jaké jsou mezi těmito nástroji zásadní rozdíly v interpretaci? Kdo u nás staví tak překrásné nástroje, z nichž na jeden Jiří koncertuje? Kdo byl experimentátor John Bull a existoval vůbec skladatel Florian Urban? Kolik prostoru má ve staré hudbě cembalista pro improvizaci a kdo ze skladatelů psal raději fixní partitury? Proč jsou Rameauovy suity pro cembalo tak reprezentativní a jakých rafinovaností se pro cembalo „dopustil“ Johann  Sebastian Bach? Jedna odpověď Jiřího Havrlanta je zřejmá už teď: cembalo má před sebou nadějnou budoucnost, také proto, že se jedná o nástroj, který nelze nahradit žádným jiným.

Spustit audio