Rej vídeňského fin de siècle pod křídly Národního divadla. Naše první scéna uvádí drama Arthura Schnitzlera v mezinárodní koprodukci
Stavovské divadlo v Praze se ocitlo v kolotoči milostných eskapád a lží. První uvedení Schnitzlerova dramatu Rej zkraje 20. let minulého století (o více než 20 let později než bylo dílo napsáno) vyvolalo soudní spory. Na scéně pražského Národního divadla se objevuje vůbec poprvé, ale nikoli z vlastní iniciativy. Sáhl po něm totiž umělecký šéf Národního divadla Bretaň Arthur Nauzyciel poté, co byl osloven ke spolupráci.
Jak si francouzský režisér počínal při tvůrčím procesu s českými herci? Čím je jeho režijní metoda u nás neobvyklá? A co vůbec vydolovali tvůrci z textu kdysi provokativní konverzační hry o sexuálních pletkách? V reportáži odpovídá sám Nauzyciel spolu s dramaturgyní Martou Ljubkovou.
Související
-
Marta Ljubková: Zajímá mě divadlo, které dokáže vyhmátnout, co se děje ve společnosti
„Václava Havla je důležité si připomínat také proto, že jako jeden z posledních politiků propojoval politiku s uměním,“ myslí si Marta Ljubková.
-
Daniela Špinar se loučí s činohrou Národního divadla: Mnoho povyku pro nic, nebo konec výrazné éry?
Saša Michailidis mluví s publicistkou Janou Soprovou a teatrologem a pedagogem DAMU Janem Jiříkem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.