Radim Otépka z PKF: Za Jiřího Bělohlávka tu hudebníci dýchali. V jeho stopách jdeme pořád

Radim Otépka
Radim Otépka

Radim Otépka je bývalý aktivní kontrabasista a současný ředitel PKF - Prague Philharmonia. Souboru, který 15. listopadu v pražském Rudolfinu odehraje mimo jiné i unikátní skladbu From the Future World, což je hudba zkomponovaná umělou inteligencí. Její inspirací se stal fragment nedokončeného díla Antonína Dvořáka. Radima Otépku do Vizitky pozval Vojtěch Babka a mluvili spolu i o silných kořenech, ze kterých dnešní PKF vyrostla.

Letos je to přesně 25 let, kdy Jiří Bělohlávek inicioval vznik Pražské komorní filharmonie, tedy souboru složeného z mladých absolventů hudebních škol. Podle Radima Otépky, hosta vltavské Vizitky a současného ředitele PKF - Prague Philharmonia, Bělohlávek nastavil dodnes praktikovaný specifický nácvik jednotlivých skladeb.

„Hráči tehdy měli od pana dirigenta velkou školu. Dokonale totiž museli znát nejen svůj part, ale i part hráčů kolem sebe. Jiří Bělohlávek byl fanatikem detailu, což mělo vliv na kompaktnost zvuku,“ říká Radim Otépka.

Orchestr PKF.

Tehdy měl orchestr věkový průměr 22 let a hráči by za Jiřího Bělohlávka dýchali. „Zkoušky probíhaly třeba i tak, že pan dirigent ukázal na čtvrtého houslistu, třetího cellistu a čtvrtého kontrabasistu, zadal jim úsek zkoušené skladby a oni ho museli přede všemi zahrát. Byli zkrátka pod uměleckým tlakem, i když nepůsobili na postu koncertního mistra.“

V době, kdy se PKF zakládalo, přišel Jiří Bělohlávek s nabídkou umělecky i finančně lukrativního místa. „Tehdy v orchestru působili studenti a neměli takové potřeby. Teď jsou tu pánové a dámy s dětmi a hypotékou, to všechno vyžaduje finance. My se jim snažíme vyjít vstříc v nejvyšší možné míře, ale v porovnání s ostatními to není ideální, což si uvědomujeme,“ přiznává Radim Otépka.

Právě vzhledem k tomu, že PKF nemá například na rozdíl od Symfonického orchestru Českého rozhlasu nebo České filharmonie stálého zřizovatele, musí být podle Radima Otépky neustále ve střehu a kvalitativně se posouvat. „Někdy musíme úmorně dokazovat oprávněnost naší existence. Pak jsou ale chvíle, kdy máme radost z vystoupení anebo z toho, jaké koncerty a projekty se managementu podařilo zařídit, “ říká Otépka.

Posledních pět let hraje PKF pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma, který staví na Bělohlávkových základech. „Je to nejen velký umělec, ale jakožto Francouz žijící v Americe sem přináší americký způsob uvažování a jednání, a to i po stránce public relations. Velmi se v tomto směru od něj učím,“ uzavírá Radim Otépka.

Jaký zvuk je pro PKF typický? Jak vybírá ze svých řad hudebníky, kteří si zahrají s hvězdnými hosty? Jak často se stává, že členové PKF odejdou za jinou nabídkou? Jak funguje Orchestrální akademie PKF a jak se orchestru hrálo v novém tuzemském sálu? Poslechněte si celou Vizitku.