První významné dílo architekta Jana Kotěry. Moderní Okresní dům v Hradci Králové slaví letos 120. jubileum
Když se koncem 19. století vrhl Jan Kotěra (1871–1923) na dráhu architekta, jeho start mu znesnadňovala řada okolností. Mimo jiné velké naděje, které v něj vkládaly pražské progresivně smýšlející umělecké a intelektuální kruhy. Ztotožňovaly ho totiž s prorokem modernity.
V duchu symbolistických tendencí přirovnávaly Jana Kotěru ke svěžímu jaru i bájnému rytíři, jemuž jedinému přísluší spasit českou architekturu před utonutím „v uměleckém konservatismu jinde již překonaném“. Autor těchto slov, historik umění Karel B. Mádl, který o Kotěrovi jako první referoval takto v superlativech, nebyl zdaleka jediným, kdo rozpoznal jeho mimořádný talent. Povšiml si ho také o dvanáct let starší královéhradecký starosta František Ulrich (1859–1939). Vzděláním byl sice právník, avšak duší byl básníkem.
Nebýt náhodného setkání obou mužů kdesi ve Vídni, kam Ulrich jako poslanec dojížděl, ujal by se neformální role městského architekta zřejmě někdo jiný z absolventů školy Otto Wagnera (1848–1918), která tak přitahovala starostovu pozornost. Pravděpodobně by to byl Hubert Gessner, možná Otakar Bém, kteří v roce 1897 ohromili českou veřejnost nebývale moderní budovou královéhradecké Obchodní akademie (1896–1897). Jenomže Ulrichovi mnohem víc konvenovaly Kotěrovy práce a při první příležitosti nezaváhal a vyzval umělce a profesora Uměleckoprůmyslové školy v Praze ke spolupráci.
V roce 1901 architekt naskicoval průčelí přístavby neobarokního hotelu Grand, který krátce před tím zakoupil královéhradecký okres. Okresní dům realizovaný v letech 1903–1904 navrhl v souladu s tezemi, které formuloval ve své stati O novém umění. Prvotní ideou mu bylo „konstruktivní tvoření prostoru“ a teprve „v druhé řadě okrášlení“. Výsledná podoba budovy se tak odvíjí od půdorysné dispozice, která je co nejúčelnější, přičemž fasáda jen člení a podporuje „jasně konstruktivně vyjádřené masy“. Díky tomu se Kotěra vypořádal s rozporem mezi interiérem a exteriérem budovy typickým pro tehdejší architekturu.
Nová „jednota architektonického díla“, které se Kotěrovi podařilo dosáhnout díky půdorysu utvářeného jednotně se skladbou průčelí, je v případě Okresního domu nejzřetelnější v jeho parteru. Do ulice takřka otevřený prostor kavárny přerušují jen pilíře, jejichž primární, nosnou funkci umocnil architekt masivní bosáží. Jinak působí celá stavba nesmírně křehce a její fasáda připomíná pokožku napnutou na pevné kostře domu.
Jan Kotěra byl autorem veškerého vnitřního vybavení. Ve spolupráci se sochaři Stanislavem Suchardou (1866–1916) a Antonínem Waigantem (1880–1918) a malířem Janem Preislerem (1872–1918) pojal svou prvotinu jako Gesamtkunstwerk, čili univerzální umělecké dílo.
Související
-
Neobvyklá technická památka. Vodní elektrárna s vilou v Háji u Mohelnice je skvostný unikát
Řekne-li se národní kulturní památky, každému se automaticky vybaví hrady, zámky nebo parky. Jen málokdo by mezi nimi čekal průmyslovou architekturu, třeba elektrárnu.
-
Architekt, který se znelíbil Husákovu režimu. Stavoprojekt vystavěl Ladislav Konopka
Postih vzpurných normalizačních architektů nespočíval v omezování jejich profesní činnosti či rovnou vyhazovu ze zaměstnání, nýbrž v zákazu publikování.
-
Československé mrakodrapové paláce. O kancelářské budově Ferra referovaly noviny už roku 1927
Ačkoliv za první československý mrakodrap bývá považován pražský Všeobecný penzijní ústav, o stavbách označených jako „mrakodrapové paláce“ referovaly noviny už roku 1927.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.