Prohlásit v půlce natáčení, že vás to nebaví? To nejde, téma i spolupracovníky vybírám proto pečlivě, říká filmový producent Ondřej Zima

3. březen 2021

„Pracovní a osobní život se u nás špatně odděluje, doma na roztočený film jen těžko přestanete myslet,“ říká filmový producent Ondřej Zima. Čtyři dny před předáváním Českých lvů mluvil ve Vizitce s Hanou Slívovou o tom, jak se pandemie podepíše (nejen) na jeho filmech, jakou trvanlivost mají snímky v kinech anebo jak vidí českou scenáristickou budoucnost.

Filmový producent Ondřej Zima, muž, který stál za vznikem snímků Kobry a užovky, Učitelka či Díra u Hanušovic, má v současné době takzvaně na čekačce tři snímky: Zprávu slovenského režiséra Petera Bebjaka, Chyby režiséra Jana Prušinovského a celovečerní hraný debut Marťanské lodě Jana Foukala. Všechny kusy měly mít premiéru loni, respektive letos na jaře, do plánů ovšem zasáhla koronakrize. Ondřej Zima je přesvědčený, že situace na všech filmech zanechá šrámy a výrazně ovlivní jejich budoucí návštěvnost.

Plakát filmu Díra u Hanušovic

„Produkce filmu trvá v průměru tři až pět let. Film chystáme s vidinou termínu nasazení do kin, což je strašně důležitá věc, kterou zvažujeme podle typu filmu i hereckého obsazení. Neustále to analyzujeme, termín premiéry ovlivňují i ostatní vznikající filmy,“ řekl Zima ve Vizitce, přičemž detailně popsal producentovo přemýšlení při procesu budování diváckého povědomí o chystaném snímku. „U Prušinovského Chyb jsme věděli, že budou loni na jaře hotové. Cílili jsme na festivalové okénko, měli termín premiéry. Jenomže festivaly jsou zrušené, náš film stárne a festivalovou selekcí znovu neprojde, byť v to stále doufám.“ On-line premiéra není pro Ondřeje Zimu řešením, nemůže se k ní uchýlit ani z legislativních důvodů. Navíc výnosy z promítání filmů přes webové platformy jsou velmi nízké. V současné době mu tak nezbývá než čekat. „Neustálé přeplánování bylo vyčerpávající a nikam nevedlo.“

Filmy žijí se mnou i s mou rodinou

Zima ve Vizitce mluvil o konkrétní náplni producentské práce i o tom, co mu daly obě vystudované školy. Zatímco na FAMU rád vzpomínal na hodiny Jaromíra Kallisty, producenta a blízkého spolupracovníka Jana Švankmajera, z Vysoké školy ekonomické pak v praxi využívá aplikovanou psychologii. Čím déle se věnuje producentské práci, tím více času také na „svých“ filmech tráví, například Chyby se točily osm let. I proto je pro něj důležité, aby si byl danou látkou i jejím režisérem stoprocentně jistý.

Čtěte také

„Musíte vybírat opravdu pečlivě. Když se ve výběru látky nebo spolupracovníků zmýlíte a film se už natáčí, nemůžete v polovině procesu říct, že vás to prostě nebaví.“ S Janem Prušinovským ho pojí blízké přátelství, seznámili se už na FAMU, i Jan Foukal, se kterým Zima natočil dva filmy, a Miroslav Krobot (Obecní přebor, Díra u Hanušovic) jsou jeho přáteli. „Pracovní a osobní život se v téhle práci špatně odděluje, doma na film jen těžko přestanete myslet. Filmy se mnou i s mou rodinou žijí, proto dělám jen s autory, kteří mi vyhovují po tvůrčí i osobnostní stránce.“ 

Ve Vizitce přišla řeč také na úroveň scenáristické tvorby (Ondřej Zima je v tomto směru velkým optimistou) anebo na novou kategorii Českých lvů, jíž je krátký film. Zima tento žánr vnímá jako velice zajímavou, svébytnou platformu a rád by v budoucnu nějaký kraťas produkoval.

Spustit audio