Přitažlivost nektaru nicoty a paláce prázdna

18. březen 2005

Jedním z důležitých motivů posledního románu Michala Ajvaze Prázdné ulice (koncem minulého roku jej vydalo nakladatelství Petrov) je neobvyklý malířský lak, který je za normálních okolností průhledný, ale vlivem různých chemických látek - ale také třeba vlivem počasí nebo ročních dob - se rozličně zabarvuje. Takže obraz, při jehož malbě byl kromě běžných barev použit, se před očima diváka proměňuje a vyjevuje pokaždé něco jiného.

Zatím nejrozsáhlejší - a zdá se, že i nejambicióznější - autorovo beletristické dílo jako by samo bylo psáno pomocí podobné fantastické materie. Text o více než 500 stranách, členěný do dvou částí a celkem 68 kapitol, obsahuje tolik rozličných příběhů a vrstev významů, že každý čtenář - a na základě dosud publikovaných recenzí se zdá, že i každý kritik - v něm může shledávat něco jiného. Navíc lze k němu zvolit přinejmenším tři odlišné čtenářské přístupy.

Ten první nabízí už jeho forma sama. Osnovou vyprávění, v němž se pásmo vypravěče střídá s ich-formou dalších postav, je postupné odkrývání tajemství podivného emblému v podobě trojzubce a ztracené dívky Violy. Vypravěč na sebe bere roli pátrače, někoho mezi "Philem Marlowem a Heinrichem von Ofterdingen" - jak sám sebe ironicky, leč výstižně charakterizuje. Hledání významu emblému splývá s hledáním dívky a zabezpečuje příběhu napětí i přesto, že z této hlavní linie neustále odbočují příběhy postav, s nimiž se vypravěč setkává. Ostatně i tyto vedlejší syžetové linie - byť převážně svádějí z cesty - jsou poutavé. A jejich hrdinové tvoří pozoruhodné panoptikum. Například otcem Violy je zapšklý estetik, v sedmdesátých letech obávaný "křižák socialistického realismu", jejím dočasným milencem pak malíř používající výše zmíněné proteovské laky. Seznámíme se s učením a dobrodružnou poutí fiktivního byzantského novoplatonika Dionýsia z Gazy, s rozmary infantilního milionáře, jenž paradoxně právě díky své neschopnosti pohybovat se v reálném světě přišel k miliardám, se skladatelem komponujícím takřka neslyšnou hudbu, se sochařem, jenž vytvořil sochu na dně moře, aby ji nikdo nemohl spatřit, či se ženou, kterou socha zpodobňovala - Violininou matkou.

Ajvazova kniha "Prázdné ulice"

Mnohé příběhy se týkají neobvykle utvářených uměleckých děl a jejich percepce. Ale nejen proto můžeme Ajvazův text vnímat souběžně jako detektivku a zároveň jako eseje dotýkající se otázek soudobé estetiky. Už sám hlavní motiv - záhadný emblém - je vlastně estetickým znakem s enigmatickým smyslem: významy dostává teprve v řetězci interpretací. "Chvění významů", jejich vyjevování a zanikání působí mnohdy živěji než postavy. Přesto bychom však autorovi křivdili, kdybychom jeho hrdiny vnímali jen jako loutky či fantomy uvádějící ono "dění smyslů" do pohybu.

V jejich příbězích a nepravděpodobném bytí lze zaznamenat jistý odlesk nostalgie. Akt vyprávění je časově umístěn do roku 1999 (Ajvaz se tehdy dožil padesáti let), jádro příběhu ale tkví v době, kdy se emblém zrodil - ve druhé polovině let sedmdesátých. Tehdy byli Violinina matka a její tři kamarádi mladí a vytvořili undergroundovou uměleckou skupinu. Je to doba, "kdy ze světa odešla naděje" a kdy lidé, kteří odmítali realitu oněch let přijmout, "odešli tiše do prázdna". (Ne nadarmo je v jedné z četných odboček traktován příběh o prolínání disentu a establishmentu ve fiktivním státě Santa Rosaria.)

Ajvazův román lze tedy konečně číst i jako netradičně pojaté imaginární vzpomínky na dobu, kdy jsme spolu s vypravěčem a jeho hrdiny (pokud jsme jejich vrstevníky) "popíjeli úžasný nektar nicoty". - Ale i když si třeba na rozdíl od nich nemyslíme, že žádná stavba se nevyrovná "skvělému paláci prázdna", jisté je, že text, jenž byl takovým palácem inspirován, je vskutku uhrančivý. Při udělování některé z letošních literárních cen by se na něj nemělo zapomenout.

autor: Bronislav Pražan
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.