Příběhy ke psaní jsou jako letní lásky, vyvanou a přijdou jiné, říká scenárista Eugen Liška
Napsal scénář ke snímku Rok vdovy. „Je to film, který má obyčejnou zápletku. Co je obyčejnější než smrt,“ říká ve Vizitce. „Když potřebuju něco vymyslet, píšu v ruce, prostě používám tužku. Chci vyprávět příběh, ne si hrát se slovy.“ Jaký je rozdíl při psaní scénáře a při tvorbě prózy? A proč je pro něj psaní duchovní vzpěračství, které je podle něj bolestné? Ptá se Karolína Koubová.
Související
-
Vždy jsem přemýšlel nad tím, jak mozek vnímá text, říká scenárista Miro Šifra
Připouští, že nemá dokonalou češtinu a musí se tedy snažit vytvořit dobré dramatické situace. S režiséry se domlouvá už během psaní textů. Jak se pozná dobrý scénář?
-
Osobní svědectví je argument pro policii. Samo o sobě dobrý film neudělá, říká Petr Jarchovský
Za sebou má desítky realizovaných scénářů, před sebou Dcerušku – po sedmi letech novou filmovou spolupráci s kolegou Janem Hřebejkem.
-
V době covidu a války nevíme, co bude druhý den. Jako scenárista tak žiju celý život, říká Zelenka
Proč v České republice vzniká málo ambiciózních filmů a v čem naopak byl ambiciózní snímek Staříci? Jakou ruskou hudbu má rád? V čem tkví síla herectví Miroslava Krobota?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.