Premiérový večer České filharmonie. Poslechněte si vítězná díla 2. ročníku skladatelské soutěže
Premiérovat soudobá díla je pro řadu evropských i amerických hudebních těles samozřejmostí. Ani Česká filharmonie si jako první orchestr nemůže dovolit ignorovat tento trend, a tak do své dramaturgie čas od času zařadí také nové dílo. Na večeru 7. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina zazněly novinky hned tři: vzešly ze skladatelské soutěže, již uvedl v život dirigent Jiří Bělohlávek.
Záznam koncertu České filharmonie ze 7. listopadu uvádí Český rozhlas Vltava v pátek 6. prosince od 20:00.
Z evropských pódií. Premiérový večer České filharmonie. Vítězná díla 2. ročníku skladatelské soutěže ČF zazní pod taktovkou Keithe Lockharta.
Spoluúčinkuje Vanda Šípová (soprán)
Program:
Antonín Dvořák: V přírodě
Adrián Demoč: Neha, adagio pro orchestr
Jana Vöröšová: Písně vrbovýho proutku pro soprán a orchestr
Matouš Hejl: Crossings
Leoš Janáček / Václav Talich: svita z opery Příhody lišky Bystroušky
Do prvního kola doputovalo úctyhodných 57 přihlášek z České republiky a ze Slovenska. Komise, kterou tvořili hráči České filharmonie, dramaturgové a renomovaní skladatelé, vybrala tři finalisty: jsou to Adrián Demoč, Matouš Hejl a Jana Vörösová. Jejich skladby tedy zazněly v Rudolfinu pod taktovkou Keithe Lockharta. Mezinárodní porota se na vítězi shodla: profesorka Harvardovy univerzity Chaya Czernowin, šéfdirigent Sydney Symphony Orchestra David Robertson a šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov uznali za nejlepší kompozici Jany Vörösové.
Večer tří premiér rámovala prověřená díla klasiků české hudby: Dvořáka a Janáčka. Koncertní předehra V přírodě patří ke kmenovému repertoáru České filharmonie a zároveň k nejčastěji hraným skladbám Dvořákovým.
Následující kompozice nás uvede do zcela odlišného zvukového světa. Slovenský skladatel Adrián Demoč který žije ve Španělsku, nazval svoje adagio pro orchestr Neha. Tiché a plynoucí souzvuky se takřka hladí mezi sebou a měkce vyzařují do prostoru. Adrián Demoč, ročník 1985, studoval kompozici soukromě u Igora Dibáka, dále na brněnské JAMU u Františka Emmerta a Martina Smolky, na Národní hudební univerzitě v Bukurešti a na Litevské akademii múzických umění. Podle Wandy Dobrovské v časopise Harmonie „poslech této hudby nevyhnutelně vede ke změně vnímání, ke ztišení, zklidnění.“
Jemnou zvukovou paletu skladby Neha Adriána Demoče vystřídal syrový severský vzduch. Písně Vrbovýho proutku pro soprán a orchestr skladatelky Jany Vöröšové vznikly totiž na texty inuitské poezie. „V Grónsku jsem nikdy nebyla," říká o inuitských textech Jana Vöröšová. „Spousta inuitské poezie jsou spíš taková zaříkávadla. Je to odlišný svět, ale zároveň podmíněný tím, s čím se potkávám. Když je člověk dlouho v horách, tak získá něco jako obrazovou či barevnou deprivaci. A po návratu do civilizace si uvědomí, že červená barva je červená, protože ji dlouho neviděl. Snažila jsem se, aby každá část Písní Vrbovýho proutku byla jiná, aby každý z těch obrazů byl jiný."
Jana studovala kompozici na pražské konzervatoři ve třídě Bohuslava Řehoře a na Hudební fakultě AMU v Praze ve třídě Václava Riedlbaucha. Dále pobývala na Královské konzervatoři v Bruselu a absolvovala tříměsíční stáž v Paříži. Její skladby zazněly mimo jiné na festivalech Contempuls, Wien Modern či Pražské jaro. Písně Vrbovýho proutku přednesla Vanda Šípová.
Poslední novinkou Prémiového večera byla skladba Crossings nejmladšího z finalistů – Matouše Hejla. V programu se dočteme o tom, že v základu je zrcadlení, křížení a průsečíky hlasových linií. Orchestr vede k velkému a zároveň tichému zvuku sestavenému z množství individuálně vedených hlasů. Zrcadlení se odrazilo už v rozestavení orchestru: skladatel předepisuje umístění skupin prvních a druhých houslí proti sobě. Čtyři trumpetisté sedí po dvojicích na protilehlých stranách orchestru. Stejně by měli být rozmístěni i dva z pěti hráčů na bicí nástroje. Vzájemně se zrcadlící linie ale procházejí především strukturou samotné skladby.
Čtěte také
Chcete-li se dozvědět více o skladbě a jejím autorovi, který se narodil roku 1989, studoval na královské hudební akademii ve Stockholmu, Berklee College of Music v Bostonu a na pražské HAMU, poslechněte si Vizitku z 2. prosince. Shodou okolností byl Matouš Hejl protagonistou poslední Hudby k siréně, projektu orchestru Berg a Českého rozhlasu Vltava, kterou jste mohli zažít v přímém přenosu ve středu 4. prosince a je k poslechu na našich sociálních sítích. Na závěr zařadila dramaturgie opět dílo sto let staré – suitu z opery Příhody lišky Bystroušky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.