Předprázdninová premiéra spolku Kašpar

3. červenec 2007

Nezvykle výpravná, zpěvavá a příjemně otevřená publiku je nová inscenace spolku Kašpar Rozmarné léto. Rozmarné dobroty, nápoje i originálně pojednaný program přispívají k dojmu letní plovárenské pohody již před začátkem produkce.

Jakub Špalek, který mimo jiné ztvárnil šlachovitého Hostinského, zrežíroval Rozmarné léto s lehce ironickým odstupem jako pohled na poklidné vody malého městečka s drobnými aférkami a dávno zaběhlými zvyky a na jeho úsměvné figurky, z nichž každá má svou malou vadu, ale s nimiž se všemi lze zároveň sympatizovat. V hlavní roli Antonína Důry se představil Jan Potměšil a nutno dodat, že propracovaná muskulatura horní poloviny těla dodává jeho postavě autentičnosti. I tato role dokazuje, že pohyb na vozíku (vyparáděném záchrannými kruhy) nemusí vůbec rušit či bořit koncepci, zvláště když se vezme do hry. Namakaný svalovec a zároveň povaleč věčně usazený v křesle. Proč ne? Obdivuji Potměšilův smysl pro humor, s nímž povýšeně vzkřikne na kouzelníka Arnoštka na visutém laně, že to nic není, že by to dokázal hned.

Snad jako jediná neudržela rozumnou dávku nadhledu Eva Elsnerová jako Kateřina Důrová, a tak se její uměle macatá paní plavčíková chvílemi mění v čistou karikaturu až příliš přehrávanou. Jako chvástavý, ale veskrze milý Major Hugo se představil Tomáš Karger, k němuž do party neodmyslitelně patří kanovník Roch v poměrně střízlivém podání Františka Kreuzmanna (alternuje Rostislav Čtvrtlík).

Rozmarné léto

Zcestovalého kouzelníka a akrobata Arnoštka ztvárnil skvěle obsazený Václav Jakoubek, který ve svých artistických vystoupeních předvádí čísla, která pobaví nejen "jako" (tedy postavy příběhu), ale také nás. Skutečné kouzelnické triky s patřičným show, přechod po laně, kouzlení s hořícími fakulemi... Taktéž jeho partnerka Anna, exoticky snědá a velmi šikovná Eliška Boušková, byla velmi dobře obsazena. Zvláště připomeňme její pěvecké vystoupení patřičně svůdně a neodolatelně zahrané. Jedinou vadou jsou nepříliš přesvědčivá taneční čísla, na nichž je přitažlivý spíše barevný pohádkový kostým než samotná pohybová kreace.

Rozmarné léto

Scénu po celé šířce radikálně rozděluje nádrž naplněná vodou, která velmi sugestivně dotváří lázeňskou, línou atmosféru, neboť se odrazy její hladiny mihotají po dekoracích i hercích. Je však škoda, že je využívána jen jako dekorace, neboť herci svou akcí do vody vstupují pouze minimálně a navíc samoúčelně. Zcela překvapivé je využití plošných loutek (Hynek Dřízhal), které v několika okamžicích nahradí herce. Hravost a nezvyklou výpravnost dotváří i detailně zabydlený bar "U čtrnácti pomocníků", a především makety barokních průčelí domečků a malinké pouliční lampy představující náměstí Krokových Varů. Osvětlená okénka září do tmy a vytváří pohádkově kouzelnou atmosféru.

Rozmarné léto

Ještě dodejme, že přidané písně dosahují nevyrovnaných kvalit, nicméně jsou určitě příjemným zpestřením, a že hostinec "U čtrnácti pomocníků" se o pauze otevírá i veřejnosti. Rozmarné léto se zkrátka povedlo a patří k tomu nejlepšímu, co v poslední době Kašpar nazkoušel.

autor: mat
Spustit audio