Povídky

18. listopad 2008

Povídka je záhon, román je pole, říká Zdeněk Svěrák (nar. 1936) na obálce své nejnovější knihy, podle jeho definice tedy "knížky záhonové". Dál objasňuje, proč volil právě tuto formu, kdy k tomu došlo a jak to nakonec dopadlo. Důležité ale je, že vznikla zahrádka pěkně oplocená, ve které autor pohrabal, osázel, zalil a nechal vyrůst rozličné býlí.

Nevíme, jestli to jsou všechny Svěrákovy povídky, nebo jen ty nejlepší, nejoblíbenější, nejpropracovanější. Nevíme ani, jestli jsou to ty nej- (ale to by snad bylo možné předpokládat, neboť na zahrádkářské výstavy přeci berou všichni pěstitelé jen to zdařilé, bezchybné, nač se srdce směje). V souboru je povídek deset, nejstarší z roku 1966 (Podvodník) a nejmladší je letošní (Divačka) . Ale nejde o dvaačtyřicet let pravidelně rozplánované zahrádkářské práce. Spíš si je možné představit, jak autor kdysi, na sklonku 60. let zapsal dvě povídky (nebo víc - třeba něco "pomrzlo" nebo se krčí někde u plotu anebo naopak vyhnalo do květu, do rozvinutější podoby a jiného žánru) a s dobrým předsevzetím, že se k nim vrátí a ledacos přidá je uložil, pečlivě zabalil, zachumlal na dlouhou zimu. ("Spisovatelství je takové bezpečné pěstitelství, protože, co se neujme, to se zkrátka schová na potom - to v zahradě, když se něco neujme, tak člověk kolikrát nenajde ani stopu, a třeba i zapomene, kam co vsadil /ale to je ve spisovatelství zase možné také, že autor zapomene, kam to dal.../").

Zahrádka ale díky jiným povinnostem chřadla a usychala, než se po desetiletích ohlásila vzpomínka mladického předsevzetí. Když už nebyla "honička" (v zahradě většinou přes zimu, kdoví jestli také u pisatelů krásných knih), bylo možné oprášit nářadí, sehnat nějaká semínka (nebo vyštrachat ta původní, protože, jak zase už bylo řečeno, pod autorskou invencí a inspirací se k životu probudí nejeden zdánlivě odumřelý výhonek), půdu trochu prohrábnout, přihnojit a zkusit, jestli ještě něco vyklíčí. A ono samozřejmě vyrostlo, protože povídkové nápady jsou docela odolné sazeničky, stačí jemně přistřihnout, natáhnout, proklepat a roztřepat, a jsou tady - povídky jako víno (Vitis vinifera) , jako růže, a nejlépe Česká (Bohemiae Rosa) , jako Talpa europaca (krtek obecný) Ne, to ne, ten se sem připletl jaksi nedopatřením.

Zdeněk Svěrák získal zvláštní cenu za scénář k filmu Vrtané lahve

Podobenství o zahrádce je samozřejmě v povídkové tvorbě šikovné a příhodné. Už pro tu čapkovskou tradici, k níž se tím autor hlásí, podobně jako tam, kde se námět příběhů odehrává v městském prostoru, se čtenáři vybaví tradice nerudovská, vnímavá k detailu, figurkářství, drobnosti zapadlé do soukolí běžného provozu. A Zdeněk Svěrák je obou zmíněných tradic hoden - je třeba více předvídatelný, stereotypní a méně jazykově brilantní, ale jistě citlivý, stejně zručný, navíc aktuální a s originálními paradoxy hořkosti reality (Horká neděle) , kterou každý zná, slyšel o ní, ale jen někdo ji dokáže zachytit takhle lehce, v různorodém rytmu, a přitom trefně (Ivanka a Lenin) , tajnosnubně (Ruslan a Ludmila) nebo hořko-tragicky (Fotograf).

Povídky Zdeňka Svěráka se jak vidno vydařily. Je to žeň radostná i reprezentativní. Co popřát pěstiteli i konzumentům? Snad, pokud se dařilo, a některá rostlina dokonce vysemenila, tedy další várku některé příští sklizně.

Zdeněk Svěrák, Povídky, Fragment, Praha 2008, str. 108.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.