Povídat si s architekty o jejich domech, to je na mé práci nejzajímavější, říká fotograf Filip Šlapal
Jak se fotí architektura? A jak vypadá dobrá architektonická fotka? O tom přišli do ArtCafé mluvit ředitel pražské Galerie Jaroslava Fragnera Dan Merta a fotograf Filip Šlapal.
Impulsem k rozhovoru byla výstava, která do 1. března představuje v prostorách Galerie Jaroslava Fragnera v centru Prahy na Betlémském náměstí vítězné snímky soutěže Architectural Photography Award 2017. Druhý ročník mezinárodní soutěže uspořádaly společně Maďarská komora architektů a časopis Maďarská architektura, do dvou kategorií – profesionální a amatérské – přihlásily celkem 1273 snímků stovky autorů z pěti kontinentů. Mezi finalisty nenajdete žádného Čecha, i když i my máme autory, kteří pracují na vysoké úrovni.
Fotky architektury představují průřez různým viděním
Čtěte takéBourání s Danem Mertou, ředitelem Galerie Jaroslava Fragnera
Jedním z nich je Filip Šlapal. Fotí ve spolupráci s předními českými ateliéry, jeho fotografie můžete vidět na tuzemských i zahraničních webech nebo v časopisech jako Wallpaper, Dolce Vita nebo ERA 21. „Mně se na té výstavě líbí, že je to průřez různým viděním, od street fotografie, před profesionální fotky po víc osobní vnímání,“ podotýká k aktuálnímu programu Galerie Jaroslava Fragnera. Sám studoval fotku na FAMU a o svém budoucím směřování rozhodl už během školy. „Já jsem sice studoval FAMU, ale část té doby jsem trávil na UMPRUM, kde jsem měl spoustu kamarádů. Seznámil jsem se tam s Martinem Rajnišem a s Jakubem Cíglerem, kteří vedli Ateliér I, seznámil jsem se tam s Bořkem Šípkem, který mi pak dal důvěru a já jsem pro něj fotil řadu věcí,“ popisuje začátky své kariéry.
Do focení architektury se stále silněji promítají emoce
Čtěte takéFotograf Filip Šlapal: Vkus Čechů se rozhodně zlepšil
Fotky Filipa Šlapala jsou čisté, grafické – takové pojetí focení architektury má nejradši, hlavní roli pak hraje stavba a výsledek slouží hlavně architektům. Jak ale ukazují fotky oceněné v soutěži Architectural Photography Award a jak Filip Šlapal v rozhovoru potvrzuje, estetika se mění a i do focení architektury se stále silněji promítají emoce. Jak dodává Dan Merta, vyvíjí se i samotná architektura - sociálno, kontext, společenské vztahy, to jsou témata, která se do ní čím dál tím promítají. Mění se logicky i program Galerie Jaroslava Fragnera – zatímco před lety byla hlavní součástí programu prezentace známých a inspirativních studií, dnes je dramaturgie komplexnější – velkým letošním projektem tak bude například výstava o etice v architektuře.
Celý záznam ArtCafé včetně hudby podle výběru Dominika Gajarského a pozvánky na výstavu slovenské fotografky a dokumentaristky Soni Maleztové nebo rozhovoru s hudebnicí Barborou Polcerovou, si můžete poslechnout zde:
Související
-
Milerád budu fotografovati moderně moderní architekturu. Josef Sudek a jeho zakázkové snímky
Výstava v Domě U Černé Matky Boží přináší fotografie moderní architektury, které navzdory své dokumentárnosti mají i silné výtvarné vyznění. Jejich autorem je Josef Sudek.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.