Ponořte se do města, ve kterém se dobře žije. Pražský CAMP nabízí novou zážitkovou výstavu

10. únor 2020

Projeďte se na kole virtuálním městem, které uspokojivě vyřešilo svou dopravu. Zjistěte, jak mohou města reagovat na klimatickou změnu, nebo si zatelefonujte s babičkou, které nové technologie usnadňují život. Dočasná expozice v pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) je koncipovaná jako interaktivní zážitek pro skupinky po osmi návštěvnících.

Výstava Urbania v pražském CAMPu je přístupná zdarma do 29. března. Registrujte se předem zde
Více o principech organického a udržitelného rozvoje měst se dozvíte na stránkách výstavy

Každá skupina má svého průvodce, který ji nejprve zavede na jakousi hrací plochu, kde návštěvníci postupně obejdou osm interaktivních zastávek. Na základě jednoduchých, ale reálných příběhů se postupně seznámí s principy, které jsou nezbytné pro zdraví rozvoj měst. „Heslem vznikající výstavy bylo, že trochu bájíme, ale nelžeme,“ říká spoluautor koncepce Adam Pajgrt z Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Nechat se hladit hlasem Urbanie

„Pustili jsme se na jinou cestu, kterou jsme doposud neznali a nenašli jsme pro ni nikde žádný příměr. Instalace nese prvky divadla, ale stírá se v ní hranice mezi hledištěm a jevištěm. Dále v ní najdeme prvky multimediální instalace a má v sobě něco i z klasické výstavy. Její nosnou kostrou je audiostopa, kolem které jsme rozprostřeli osm živých soch, které přibližují principy strategického plánování. Mojí nejoblíbenější je relax-box, kam se posadíte a necháte se hladit příjemným hlasem Urbanie,“ přibližuje vznik experimentálního projektu jeho art director a architekt Bronislav Stratil.

Z interaktivní výstavy Urbania v pražském Centru architektury a městského plánování

A kdo je vlastně ona Urbania? „Snažili jsme se vytvořit určitou entitu, duši města, a to je právě Urbania,“ přibližuje filmový režisér Janek Růžička, který měl na starosti scénář, instalaci a režii zvuku celé expozice. Zároveň dodává, že se do textu a zvuku Urbanie snažil vložit jakousi báseň o městě.

Město není stroj, který někdo seřizuje a šroubuje, ale dělají ho lidé, kteří mají svoje touhy, chyby i strachy.
Janek Růžička

Po absolvování všech osmi zastávek se skupinka návštěvníků přesune do jakého iglú, kde se mohou podělit o své dojmy a dát tvůrcům zpětnou vazbou. „Je to jeden ze zásadních bodů interakce a většina návštěvníků tuto možnost debatovat a přiblížit se i sobě navzájem vítá,“ poznamenává Pajgrt.

Otevřít černou skříňku a pohýčkat

Cílem tvůrců bylo atraktivně přiblížit práci úředníků, kteří působí v městském rozvoji. „Jsou tu různé negativní nálepky, nebo konotace toho, co znamená pracovat ve veřejné správě. Domnívám se, že je to proto, že tato práce není srozumitelná. Často vnímáme tyto instituce jako černé skříňky, kde není zřejmé, co se odehrává, mluví se tam jazykem, který není úplně srozumitelný. Proto jsme návštěvníkům chtěli umožnit stát se na chvíli aktérem a vžít se do práce úředníků,“ shrnuje Adam Pajgrt hlavní ideu autorského kolektivu.

Urbania je pro odborníky i laiky, skeptiky i nadšence, říkají její tvůrci. Během přípravy spolupracovali s odborníky, kteří se dennodenně zabývají městským plánovaním. Výstava totiž zároveň slouží jako uznání jejich práce a symbolické pohýčkání. Ostatně někteří úředníci sami namluvili příběhy, které na jednotlivých zastaveních uslyšíte.

Co na expozici říkají právě úředníci a odborníci, kteří mají s městským rozvojem praktické zkušenosti a jaké je financování výstavy? Poslechněte si celý rozhovor v ArtCafé včetně hudebního výběru Ondřeje Bambase, který vybíral hudbu inspirovanou architekturou a urbanismem.

 

autor: kult
Spustit audio

Související