Ponořit ruce až na bahnité dno: Orobincové klauzury na UMPRUM jako únik z digitální výuky

1. duben 2021

Ve snaze vyhnout se digitálním klauzurám zvolila Jitka Škopová, vedoucí Ateliéru textilní tvorby na pražském Vysoké škole uměleckoprůmyslové, jako téma zimního semestru orobinec. Vycházela přitom z jednoho z pilířů ateliérů využívat přírodní lokální materiály a cestou experimentu posouvat vnímání textilu směrem k hmotě.

Jak rozvíjet schopnost pro experimentální vnímání materiálu? A jak se ateliér pod vedením Jitky Škopové snaží kombinovat tradiční materiály s novými technologiemi? Celé ArtCafé včetně hudebního výběru Jiřího Špičáka naleznete pod článkem.

Opouštět svou komfortní zónu je hrozně důležité. A orobinec nám to umožnil zažít v přírodě.
Jitka Škopová

Jaké výsledky přinesl konceptuální přístup k orobinci? Třeba Františka Benčaťová, jedna ze studentek, vytvořila dvě brašny jako výbavu pro dobrodruha. Do procesu hledání podoby výsledného díla promítla vlastní snahu znovuobjevit okolní krajinu jinýma očima a intenzivně ji prožít. Další studentka Tereza Dvořáková původně navrhla tkanou orobincovou rohož. Chtěla tím podtrhnout změnu vnímání prostoru, pokud se ze židle přesuneme na podlahu a doslova se tím uzemníme.

Orobincové klauzury na UMPRUM

Semestr s orobincem byl způsob, jak se dostat do nového prostředí – a to pro mě byla příroda. A bytostně se konfrontovat s materiálem.
Tereza Dvořáková

Studentka Gabriela Pecharová se nadchla všestranností, s jakou můžeme celou rostlinu využít. Ve svém projektu ji srovnává se svým vlastním tělem. Výsledkem byl bochník chleba upečený částečně z orobincových oddenků, ale také celá sada na přípravu a pečení chleba.

Gabriela Pecharová – sada na přípravu a pečení chleba
Pořad připravila: Petra Kultová
Hudbu vybral: Jiří Špičák

autor: kult
Spustit audio

Související