Podcast Na čom makáš? otevírá důležitou diskusi o tlaku na uměleckých školách a v praxi
V podcastu Na čom makáš? řeší jeho autor Peter Kolárčik problematiku vyhoření, motivace a tlaku na výkon. Nina Šimůnková se k tématu vyjadřuje z pohledu psychologie.
V úterý 9. února vyšla na platformě Artyčok.tv poslední epizoda šestidílného podcastu Na čom makáš? Jeho autor Peter Kolárčik v něm na prostoru šesti asi půlhodinových epizod zkoumá, proč má tolik studentů a studentek vysokých škol úzkosti a pochybnosti ohledně svých schopností a budoucnosti. Ústřední postavou je Kolárčikův dlouholetý kamarád Filip, talentovaný umělec a student v ateliéru malby na UMPRUM, který po dvou letech studia odchází ze školy. Peter Kolárčik postupně rozkrývá jeho příběh, který doplňuje rozhovory s dalšími studenty, etablovanými umělci ale i lidmi, kteří se dobrovolně rozhodli v povolání umělce nepokračovat.
Překvapilo mě, kolik studentů mi po zveřejnění prvních epizod napsalo, že na škole prožívají podobné stavy. Tehdy mi došlo, že je to asi širší problém.
Peter Kolárčik
V podcastu se autor dotýká témat jako je finanční zajištění umělců a hledání smyslu v umělecké tvorbě. Zabývá se i otázkou vzájemného porovnávání se u mladých umělců nebo jejich snahou vystavovat na co nejvíce výstavách.
Výzkumy potvrzují, že pro rozvoj kreativity je potřeba pohoda a bezpečné prostředí.
Nina Šimůnková
Odborný pohled na téma psychické pohody v tvůrčím procesu zprostředkovává v rozhovoru terapeutka a psycholožka Nina Šimůnková, která vysvětluje, jak snadné je při dlouhodobém zápalu pocítit syndrom vyhoření. Šimůnková upozorňuje, že se tento syndrom netýká jen pracovníků v pomáhajících profesích, ale může dostihnout každého, kdo správně nedoplňuje vydanou energii vloženou do aktivity převládající v jeho životě. Psycholožka mimo jiné rozporuje stereotyp uvádějící, že tvůrčímu procesu a kvalitním uměleckým výstupům napomáhají psychické obtíže, trápení a nepohoda.
Hudbu vybrala: Eliška Vidomus
Související
-
K čemu je dnes umění? Mladí umělci mohou působit zmateně, ale ptají se správně, říká Tomáš Pospiszyl
Historik a teoretik umění, publicista, kurátor a vysokoškolský pedagog Tomáš Pospiszyl mluvil o svém náhledu na klíčové momenty československého umění posledních 50 let.
-
Na co je našim dětem umělecké vzdělávání, když z nich nebudou umělci?
I v matematice můžete zlepšit vztahy ve třídě, když třeba teorii o geometrických tělesech budete vykládat s pomocí tance a divadla.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.