Plno robotů ve sféře hudby – jaké stopy zanechali Čapkovi roboti?

24. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy robot | Carnegie Science Center, Pittsburgh, United States

O významu slavné hry R.U.R pro literaturu, divadlo nebo film se toho napsalo hodně. Jak ale Čapkovi roboti ovlivnili hudební sféru? Pokusili jsme se najít odpověď.

Čapkova hra R.U.R. se dočkala zahraničních divadelních inscenací téměř okamžitě. Poměrně záhy zdomácněli roboti i ve filmu. Vždyť už v roce 1938 byl natočen podle divadelní hry krátký 35minutový britský film produkovaný BBC. Rossumovi univerzální roboti se ale postupně infiltrovali i do hudby. 

Jejich obtisk našel hudební dramaturg Pavel Zelinka napříč žánry a dekádami. Ocitli se v různých písních nebo na albech Hermiony Gingold, Klause Nomiho, Garyho Numana, Tomase Jirku nebo Jona Sorensena. Cestu si našli i do projektů Djedjotronic a Hussalonia. V pořadu dojde i na kompozici R.U.R. Passacaglia pro velký orchestr od domácího skladatele Otomara Kvěcha.

V závěru ArtCafé vás povzbudí na duchu robot hrající na banjo.

Pořad připravil: Pavel Zelinka

 

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Související