Participace, hravost, sdílení a nutnost vracet se ke kořenům. To vše je chomutovský festival Obnaženi
Jak se připravuje mezinárodní festival současného umění v regionu a proč je důležitou součástí programu participace? Na to jsme se ptali organizátorek festivalu Obnaženi.
V ArtCafé jsme se vydali do Chomutova – téměř padesátitisícového města v Ústeckém kraji na úpatí Krušných hor. Právě tady proběhne už 17. ročník multižánrového festivalu Obnaženi. Do studia jsme pozvali zakládající členky spolku Obnaženi, tanečnici a choreografku Kláru Alexovou a pedagožku a výtvarnici Janu Nuslauerovou. Třetím hostem byla tanečnice achoreografka Barbora Látalová, která na festivalu uvede interaktivní představení Karneval zvířat.
Vracíme se, protože tam máme kořeny a ty nás provází, ať se pohybujeme kdekoliv ve světě.
Jana Nuslauerová
Obě organizátorky žijí přes 15 let mimo své rodné město, ale je pro ně důležité neztrácet kontakt se svými kořeny. „Setkání a sdílení je důležitým rysem akce od samotného počátku,“ řekla nám o vzniku a podstatě festivalu Jana Nuslauerová. Základ dramaturgie festivalu vychází z nastavení obou organizátorek – tedy taneční, performativní a výtvarné linie se objevují v programu od počátku. Současně akcí rezonuje i snaha představit místním progresivní taneční soubory a rozšiřovat tak představu o současném tanci a výtvarném umění.
Je skvělé, že současná česká a holandská taneční scéna se setká právě v Chomutově.
Klára Alexová
V poseldních ročnících vyměnili vnitřní výstavní prostory za veřejný prostor. „V jednom roce, jsme se dostali do bodu, kdy ten klasický výstavní přístup byl vyčerpaný, a proto jsme se rozhodli vyjít do veřejného prostoru, kde můžeme oslovit i lidi, které bychom do galerie nedostali, “ doplnila Nuslauerová. S tím logicky vzbudili lokální diskuzi, co do veřejného prostoru patří a jak o něm lze přemýšlet.
Bez participace by to nešlo
Podstatnou součástí akce je tzv. výtvarná procházka, na které se představí práce pěti českých výtvarníků, umístěných ve veřejném prostoru chomutovského centra. Do tvorby objektů a instalací se přitom místní a návštěvníci mohou zapojit. Výtvarná procházka se prolne i s akcí účastníků pohybovo-hlasového workshopu. Klára Alexová i Jana Nuslauerová jsou za roky organizování festivalu otevřené dialogu a s hravostí ohledávají možnosti akce.
Hudbu pro pořad vybrala Eliška Vidomus, která se nechala inspirovat programem, jehož součástí je i duo HLASkontraBAS. Jejich skladby vás provedou celým ArtCafé. V pořadu zazní i ukázka z Requiem.
Související
-
Co si počít s antikou? O antických mýtech a dějinách v divadle, filmu a pop music
Je antika stále živá? Na tuto otázku jsme se v ArtCafé pokusili odpovědět s tvůrci inscenace Šílený Herkules i historikem antiky Ivanem Prchlíkem.
-
Chceme se dotknout něčeho, co mizí, říká Roman Černík o festivalu divadla v krajině Barokní dech
Od 28. července až do 2. srpna ožije opuštěný kostel sv. Barbory na Domažlicku divadelním festivalem, který v krajině na hranici Sudet zpřítomňuje příběhy naší minulosti.
-
Obrovské akce v létě nebudou, ale i díky tomu roste zájem o menší a lokální projekty
Česká republika je jednou z mála zemí v Evropě, kde již nějakým způsobem probíhá koncertní kulturní život. Přes stále omezené možnosti se otevírají i nová kulturní centra.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.