Ostrava bude vždycky jiná. A to je dobře. Víc bílých domů na tom nic nezmění

26. leden 2018
Důl Hlubina

„Nikdy nebudeme klasické město, které postupně roste od svého historického středu. Vždycky tu hlavní roli hrála drsná práce,“ říkají v bedekru po ostravské alternativní kulturní scéně hosté ArtCafé.

Začínají Ostravské dny. Děláme hudbu naší doby, říká Petr Kotík

Petr Kotík

V moravskoslezské metropoli dnes začínají Ostravské dny – bienále nové a experimentální hudby. Unikátní počin, který spouluvytváří historii moderní hudby 21. století.

„Já bych začala odpoledne nějakou brutální ostravskou procházkou – kousek industriálem, nějakou tou džunglí náletových dřevin, nějaký divný kus vesnice. Ať ví, jaká ta Ostrava je, jak se ta prostředí tady střídají,“ odpovídá Marta Pilařová, dlouholetá redaktorka České televize aktuálně spojená s prostorem Provoz Hlubina na otázku, kam by vzala někoho, kdo právě přijel do Ostravy. Provoz Hlubina, o který se stará, najdete v areálu Dolních Vítkovic, nedaleko známé Boltovy věže a haly Gong. Hlubina je bývalý uhelný důl, 150 let zásoboval přilehlé železárny, dnes tu je sál, kino, kavárna, zkušebny. „Je to krásné, pořádat ty site specific věci v opuštěných budovách, ale nejde to dělat pořád. Tohle byl další krok – obsadit ty budovy trvale,“ dodává.

Staví se tady teď hodně bílých staveb, ale specifičnost Ostravy nikdo nesmaže

Jakub Chrobák: Ostrava je spravedlivá

Jakub Chrobák

Koncem loňského roku vydal svou čtvrtou básnickou sbírku s lakonickým názvem Imrvére. Letos čtyřiačtyřicetiletý básník, literární historik a kritik působí jako pedagog na Slezské univerzitě v Opavě.

„Jinakost Ostravy je její konkurenční výhoda. Když se na to podívám z pohledu výtvarného umění, tak zlatá éra byla v 90. letech. Místní autoři byli jiní a třeba z Prahy sem lidi jezdili hledat tu odlišnost. Podobně, jako když kurátoři ze západu jezdili objevovat umělce na východ,“ popisuje Tomáš Knoflíček, jeden ze dvou zakladatelů festivalu Kukačka, vyučující na Fakultě umění Ostravské univerzity. Kukačka dostala název podle svého ptačího předobrazu – ani ona se nedrží svého hnízda a současné umění paraziticky umísťuje do veřejného prostoru.

Nebyly tady koncerty, na které jsem chtěla chodit, tak jsme je začali pořádat

Špína o festivalu Chee Chaak: Oslava celoročního promotérství

Festival Chee Chaak 2017

Industrial, souboj kapel, společná snaha několika promotérských kolektivů. To všechno je nezávislý festival Chee Chaak, který propojuje slezskou podzemní scénu. Jeho čtvrtý ročník se konal o víkendu 9.–10. 6. v industriálních kulisách Dolní oblasti Vítkovic, a tak jsme mu věnovali celý díl Špíny.

Zuzana Šrámková, další host ostravského ArtCafé, pracuje jako produkční v galerii Plato a několik let v Ostravě a okolí organizuje koncertní řadu Chee Chaak Tips a festival Chee Chaak. „Ten název vznikl podle nonstopu v Zábřehu, kde jsme domlouvali první koncerty. Jen se psal původně s č,“ říká a zároveň zve na první zimní vydání festivalu, na Zimnichaak, který proběhne v klubu Futra v Orlové o víkendu 27. až 28. ledna. Zahrají třeba Lvmen nebo Schearzprior.

Celý záznam pořadu včetně hudby podle výběru Josefa Sedloně si můžete poslechnout zde.