Orchestrální skladby Tomáše Reindla a Daniela Chudovského: Eklektický výlet do orientálních krajin

9. květen 2021

V lednu roku 2021 proběhlo v budově Českého rozhlasu Plzeň nahrávání čtyř děl mladých českých skladatelů spjatých s katedrou skladby na pražské HAMU. Zatímco rozhlasové premiéry děl Soni Vetché a Slavomíra Hořínky si můžete poslechnout v našem audioarchivu ve Futurissimu z 10. března 2021, v tomto vydání se zaměříme na orchestrální skladby Tomáše Reindla a Daniela Chudovského.

Reindl: „Je to taková bublanina“

Program:
Tomáš Reindl: Utero, koncert pro violoncello, tabla a symfonický orchestr
Daniel Chudovský: Mohedžodaro a Harappa pro violoncello a symfonický orchestr
Tomáš Reindl: Rod'n'dron pro trumšajt a live Electronics
Daniel Chudovský: Mikva pro smyčcové kvarteto (výběr)

Pod taktovkou Chuheie Iwasakiho nahrála Plzeňská filharmonie dvě koncertní skladby. První z nich, Utero, koncert pro violoncello, tabla a symfonický orchestr, zkomponoval Tomáš Reindl, skladatel, multiinstrumentalista, muzikolog a pedagog, který ve svých rozmanitých hudebních aktivitách spojuje klasickou a etnickou hudbu, minimalismus i klubovou taneční trance music.

Reindl patří mezi nejaktivnější hráče na indická tabla v České republice (sólového partu ve skladbě Utero se ujal sám), na violoncello hrál Jan Keller. Oba hudebníci se dobře znají a hrají spolu i v jiných, menších uskupeních.

Petras: „Velmi podivná záležitost“

Daniel Chudovský, jehož tvorba se zaměřuje na aplikaci mimohudebních podnětů do kompozice

Mohedžodaro a Harappa Daniela Chudovského je skladba inspirovaná starodávnými a tajemstvím opředenými městy vybudovanými zhruba ve 26. století před naším letopočtem na území dnešního Pákistánu. Chudovský ve skladbě pracoval s vlastním mikrointervalovým systémem ladění, o kterém napsal diplomovou a posléze disertační práci na HAMU.

Československý skladatel a klavírista se také pravidelně realizuje na poli současného melodramu. Sólový part v Chudovského koncertu nahrál violoncellista Vilém Petras.

autoři: Jiří Slabihoudek ,
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová