Olmo Omerzu: Pes je v Rodinném filmu metafora rodiny

5. prosinec 2015

Mohl to být nejlepší český film roku 2015. Ale jeho premiéra se posunula na únor 2016. Bude tedy s velkou pravděpodobností nejlepším domácím filmem roku 2016. Film s názvem Rodinný film je dílem slovinsko-českého režiséra Olma Omerzu, jehož každý snímek byl zatím výrazný krok vpřed.

Rodiče (Karel Roden a Vanda Hybnerová) odjíždějí na exotickou dovolenou na jachtu. Dospívající děti (Jenovéfa Boková a Daniel Kadlec), na rozdíl od psa, zůstávají doma. Mají se připojit později. Události ale naberou úplně jiný spád... "Chtěl jsem se zabývat různými vrstvami rodiny. Někde jsem zaznamenal krátkou zprávu o psu, který spadl přes palubu, když plul na lodi se svou lidskou rodinou. Přes tohoto psa jsem začal koncipovat film, ve kterém domácí zvíře funguje jako metaforu pro rodinu," říká Olmo Omerzu v rozhovoru pro Čajovnu.

Omerzu moderním, imaginativním filmovým jazykem, který počítá s diváckou spoluprací, navazuje na svou už dřív předvedenou schopnost nastínit vztahové mikroklima. Provádí dospívající i dospělé postavy událostmi, ze kterých nikdo ze zúčastněných nemůže vyjít beze změny. "Netočím o dospívání, je to pro mě jen způsob, jak nahlédnout rodinu a svět dospělých, jejich pravidel anebo her moci," říká režisér.

03526436.jpeg

Olmo Omerzu na sebe upozornil už krátkým filmem Druhé dějství a pak v roce 2012 filmem Příliš mladá noc, uvedeným v sekci Forum na Berlinale. Oba byly uvedené v českých kinech, o obou tedy jde mluvit jako o debutu, byť ani jeden nepřesáhl hodinovou stopáž. Film nazvaný Rodinný film je režisérův (nejen co do stopáže) plnohodnotný debut. Podnětným způsobem otevírá ve svém průběhu nová témata a klade otázky ohledně rodinných vztahů, principů dospělosti a hořké zodpovědnosti. Výrazně mu v tom pomáhá distancované snímání ve výrazně chladných barvách, na kterém (opět) spolupracoval s kameramanem Lukášem Milotou. "Příliš mladá noc i Rodinný film mají scénář napsaný s principem, že o postavách víme málo. Vyhýbám se klasické expozici. Snažím se postavy popsat spíš drobnými detaily. Často vkládám do scénáře doslovnější scény, o kterých ale vím, že je později vyhodím. Vznikají otazníky, ale když jsou herci přesní, tak se na ně divák napojí ještě o to víc, protože si domýšlí."



Rodinný film byl uveden ve světové premiéře na festivalu v San Sebastianu a ocenily ho poroty v Chotěbuzi (cenou pro nejlepšího herce), Tokiu (za umělecký přínos) a na dalších festivalech. Českou premiéru si odbyl na festivalu Ostrava Kamera Oko a do české distribuce vstoupí 18. února.

Vysíláním o Rodinném filmu pokračujeme v čajovním mapování budoucnosti české kinematografie prostřednictvím nadějných mladých tvůrců.

Poslechněte si záznam vysílání, které provázela i hudba z filmu (The Teeth, Micachu and The Shapes).

autor: Pavel Sladký
Spustit audio