Ohledávání hran lidské důstojnosti. A různé pravdy. Do kin jde snímek Přišla v noci
Pod rouškou tmy se u vašich dveří zjeví matka a dosud poklidný život, který vedete s partnerem, obrátí naruby. Přitom se stále více zabydluje. Ani ji nenapadne se z vašeho bytu kamkoliv hnout. Tak trochu komedie, tak trochu horor, tak trochu psychologické drama. Skvěle natočené a skvěle zahrané.
„Film Přišla v noci je mimo jiné o tom, jak si matka dobývá svůj prostor. Tudíž nastoluje zásadní téma: kde začíná a kde končí pravomoc zasahovat svému dítěti do života? My pak pečlivě ohledáváme hrany téhle trochu absurdní otázky až k hranici toho, kde končí a začíná lidská důstojnost,“ popisují režiséři filmem nastolené otazníky. Uznávají přitom, že jednoznačné odpovědi neexistují. „Z pohledu každého účastníka takové situace, ať mladého či příslušníka starší generace, jsou ty hranice trochu jinde. Narážejí tak na sebe různé pravdy,“ dodávají.
Současně přiznávají, že spousta filmových situací a replik je odkoukaná ze života kolem nich. Stejně jako v jejich dalších snímcích. „Když autor začíná s dramatickou situací, a potřebuje si ji osvojit, první, po čem sáhne, jsou jeho vlastní prožitky. A ty pak posouvá ad absurdum. Takže ano, z vlastních životů a observací čerpáme opravdu hodně. A tak je náš film v tomto ohledu autobiografický,“ usmívají se.
Při obsazování hlavní role měli skutečně šťastnou ruku. Simona Peková jako „matka, která přišla v noci“ je skvělá. Spolu s Pavlíčkem a Vejnarem dlouho hledala a obrušovala svoji postavu, až ji dovedla k dokonalosti. „Nejdřív jsem do ní chtěla promítnout sebe jako paní Žertéřku, která říká lidem do očí dobře míněné, ale občas kruté pravdy. Pak jsem do postavy chtěla začlenit svoji matku, velmi specifickou, kurážnou, ale občas až zlou. A hodně mi pomohla kostýmní výtvarnice, díky jejím šatům jsem našla další rozměr svojí postavy. Nakonec jsme společně naši matku vykonstruovali,“ vzpomíná herečka. Jedním dechem si pak pochvaluje spolupráci s dvojicí scenáristů a režisérů. „Takovou tvůrčí volnost jsem nikdy nezažila. Dokonce jsem nemusela přesně odříkávat scénář, i když k věci to být samozřejmě muselo. Můj výkon tak byl dokumentárnější a tím i pravdivější,“ je přesvědčená Peková. A poprávu.
Související
-
27. MFDF Ji.hlava vyhrály Světloplachost a Loď. Béla Tarr si odnáší cenu za přínos kinematografii
27. ročník MFDF Ji.hlava se chýlí ke svému konci. Ačkoliv promítání festivalových snímků v jihlavských kinosálech skončí až v neděli, festival už zná své vítěze.
-
Agnieszka Holland, Josef Mašín a Václav Havel. Jihlava už po 27. patří dokumentu
Na Vysočinu se opět sjíždí přemýšliví milovníci dokumentárního filmu. Organizátoři Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě mysleli, jako vždycky, na všechno.
-
Potřebujeme dnes hrdiny? I na to se ptá film Tomáše Mašína Bratři
Příběh útěku skupiny bratří Mašínů z komunistického Československa za železnou oponu je jedním ze zásadních příběhů naší novodobé historie.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka