„Obřad. Tradice. Oběť?“ To je motto letošní sezony pražského Divadla D21
Jedno březnové odpoledne jsme s Mozaikou zavítali na komorní vinohradskou scénu Divadla D21. Společně s hosty – ředitelkou Divadla D21 Hanou Mathauserovou, kmenovým režisérem Jiřím Ondrou, dramaturgyní Magdalenou Frydrych Gregorovou a také hercem Hasanem Zahirovićem – jsme představili poetiku divadla a umělecké směřování jeho souboru. Pořad moderovali Martin Luhan a Veronika Štefanová. Zpěvem i hrou na cimbál a violu vysílání doprovodily herečky Stela Chmelová a Kristýna Podzimková.
Divadlo D21 je scéna, kterou musíte ve spleti vinohradských ulic chvíli hledat, protože sídlí v domě, do nějž se vchází z jednoho ze dvorů. Ale pokud už divadlo najdete, čekají vás zde netradiční zážitky. Divadlo D21 je od roku 2012 samostatnou nezávislou scénou. Členové souboru navázali na dlouholeté působení Malého Vinohradského divadla. S novým názvem začalo Divadlo D21 budovat i svou novou tvář, spojenou s jasným dramaturgickým směřováním a uměleckými ambicemi.
V roce 2003 založili absolventi Vyšší odborné škole herecké v Praze profesionální generační divadlo. Štěstí jim přálo – otec jedné ze studentek restituoval dům na Vinohradech a dal jim šanci v prostoru klempířské dílny ve dvoře vytvořit vlastní divadlo. Od té doby prošel soubor proměnou a ušel kus cesty. Dnes pokračuje pod jménem Divadlo D21.
„Když jsme sem poprvé před 14 lety přišly, prostor byl téměř neobyvatelný, pomalu tady nebyl ani přívod vody a navíc se netopilo. Nám to nevadilo. Byli jsme nadšení a hned jsme začali zkoušet naší první inscenaci Šťastné dny od Samuela Becketta v režii Václava Martince. Postupně jsme svépomocí prostor zvelebovali. Činnost v našem divadle není taková, jak by se u klasické divadelní scény dalo předpokládat. Hrajeme večerní repertoár s klasickými a autorskými tituly, ale i dopolední repertoár pro školy. Snažíme se to dělat trochu netradičně. Nechceme, aby u nás studenti odpočívali, ale naopak v nich chceme vzbudit zájem k diskusi. Proto jim i jejich pedagogům nabízíme besedu s herci o tom, co právě viděli. A taky se jim snažíme dát klíč k tomu, co by měli sledovat a na co by se mohli dále zaměřit. Tak se snažíme vychovávat naše diváky od školky až po dospělost“, říká ředitelka a herečka Divadla D21 Hana Mathauserová.
Divadlo D21 má dvě scény. Malý sál neboli Zrcadlovka, klasické kukátko pro 50 diváku, se využívá ke koncertům nebo scénickým čtením. Ve velkém sále pro 90 diváků, takzvané Pyramidě, se uvádí tituly, jako je Macbeth, R.U.R, Knoflíček a nově i Bakchantky. Bakchantky režíroval kmenový režisér Divadla D21 Jiří Ondra. „Rituál je v této inscenaci prostředkem, který pomáhá zrcadlit další témata. A je to také inscenace, u níž záleží na tom, jaké téma si z toho divák vytáhne. Rituál je forma inscenace Bakchantky, a pokud by měl být i tématem, tak jen v tom přídě, že bychom skrze něj zkoumali, zda náhodou není vyprázdněný, jestli ho vůbec potřebujeme a jestli je i zneužitelný,“ dodává k inscenaci Jiří Ondra.
Podle dramaturgyně Magdaleny Frydrych Gregorové se Divadlo D21 rozhodlo věnovat autorskému divadlu a hledání osobité scénické formy a vlastních témat. V okruhu spolupracovníků Divadla D21 se již objevila jména režiséra Michala Háby, Jana Kačeny nebo režisérky Lucie Ferenzové.
K Divadlu D21 patří také herec, překladatel, dramaturg a pedagog Hasan Zahirović, původem z Bosny a Hercegoviny. Absolvoval Filozofickou fakultu v Sarajevu a Fakultu humanitních studií v Mostaru, obor herectví. Studoval na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a doktorské studium na DAMU. V současné době ho můžeme vidět v inscenacích Vojcek nebo Bakchantky. Členy souboru Divadla D21 jsou dále Kristýna Podzimková, Stela Chmelová, Petr Pochop, Lukáš Šolc a Michal Dudek.