Italo Calvino: Kosmické grotesky. Historky vesmírného pamětníka
Poslechněte si podmanivé příběhy, kterým věda poskytla zápletku i prostředí a fantazie dodala děj. Jejich prapodivní protagonisté jsou obdařeni groteskním humorem, myšlenkami, city a touhami. Příběhy v originálním, výsostném smyslu „vědecko-fantastické“. Užijte si jejich vtip, inteligenci a barvitost, ať už se nacházíte ve vesmíru kdekoli. On-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Uvádíme u příležitosti nadcházejícího Mezinárodního knižního veletrhu Svět knihy, jehož čestným hostem je Itálie.
Spisovatel a kritik Italo Calvino (1923–1985) byl významnou a výraznou postavou nejen v italském literárním světě. Bývalý partyzán a bojovný komunista, který však tyto politické vody veřejně opouští hned po událostech v Maďarsku roku 1956; literární nakladatel a teoretik, který pro svět pomohl objevit autory jako Primo Levi; a ve vlastní tvorbě nápaditý a neúnavný experimentátor. Zajímavým experimentem je i jeho povídkový soubor Kosmické grotesky (v originále Le cosmicomiche), vydaný poprvé roku 1965.
Calvinovy Kosmické grotesky mohou být řazeny do vědeckofantastického žánru, ale jen pokud tento pojem budeme chápat s jakousi netypickou doslovností. Vycházejí důsledně z vědeckých teorií o vzniku a vývoji vesmíru (ty v jednotlivých mottech stručně citují) a nad nimi staví vlastní fantazie kratochvilných příběhů, které se v podmínkách příslušné vědecké hypotézy odehrávají. Nejvýraznějším experimentem je zde volba vypravěče – všechny ty zábavné historky nám vypráví jakási kontinuální entita, jež prochází historií kosmu a Země od samého počátku, vždy je při tom, je stále táž a průběžně se mění. A tak si můžeme vyslechnout vzpomínky částice, uzavřené v singularitě před Velkým třeskem, příhody částečky vesmírného prachu, lastury, prvohorního plaza nebo dinosaura.
I vesmírná částice má své dětské hry
Abychom si vypůjčili výstižné pojmy z předmluvy – povídky tohoto souboru nejsou antropocentrické (tedy v centru jejich zájmu nejsou lidé, ba dokonce se v nich až na jedinou výjimku nevyskytují), zato důsledně antropomorfní (tedy jejich proměnliví hrdinové prožívají vždy zcela lidské příběhy a pocity). I vesmírná částice má své dětské hry, zbrusu novou planetu kdosi udržuje jako čistotnou domácnost, i plaz tu žárlí a truchlí nad nestálou láskou.
Přírodní vědy měly v minulosti štěstí na řadu podmanivých popularizátorů, kteří dovedli jejich teorie a závěry vykládat jako čtivé příběhy – ať už jmenujeme Richarda Feynmana, Stephena Hawkinga nebo třeba Jiřího Grygara. Italo Calvino, erudovaný milovník přírody a též ctitel a znalec lidových pohádek, se k těmto vypravěčům originálně přiřazuje.
Psáno pro Týdeník Rozhlas.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Karel Tůma: Jak se chytají ženy, Komedie s vánočním stromkem. Dvě humoristické vánoční povídky
-
Karel Čapek: Hovory s T. G. M. Vzpomínky, úvahy a myšlenky prvního československého prezidenta
-
Osudy Taťjany Medvecké. Rozhlasové vzpomínání divadelní, filmové a rozhlasové herečky
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka