Havel na jevišti 21. století. Nad nadčasovostí her Václava Havla se zamýšlejí výrazné osobnosti českého divadla
Největší boom na české divadelní scéně zažily Havlovy hry z pochopitelných důvodů po listopadu 1989, zkraje 90. let. Mnozí byli pak přesvědčeni, že jeho dramata jsou příliš zatížena dobovým kontextem a v proměněné společensko-politické situaci nemají co říct. Přesto se k nim řada divadelníků vrací dodnes. Co je k tomu vede? Proč věří v jejich nadčasovost?
Všechny epizody
-
1
Havel na jevišti 21. století. Režisér Andrej Krob
-
2
Havel na jevišti 21. století. Režisér Vladimír Morávek
-
3
Havel na jevišti 21. století. Ředitel Národního divadla Jan Burian
-
4
Havel na jevišti 21. století. Loutkoherec Vítek Brukner
-
5
Havel na jevišti 21. století. Režisér Petr Boháč
-
6
Havel na jevišti 21. století. Umělecký šéf Národního divadla moravskoslezského Vojtěch Štěpánek
-
7
Havel na jevišti 21. století. Principál Divadla Feste Jiří Honzírek
Seriál Havel na jevišti 21. století přináší rozhovory s předními režiséry českého divadla, kteří věří v Havlovu schopnost komentovat svými texty (vzniklými převážně v podmínkách komunistického režimu a jako takové polemizující s jeho mravními hodnotami) aktuální společenské dění. V mnohém se při jejich jevištním „čtení“ rozcházejí. Pokorně se jim přizpůsobují i si podle vlastních potřeb přizpůsobují je. Dokumentují pluralitu režijních přístupů, kterou při práci s Havlovými texty lze uplatnit, navzdory autorovo jasné představě, jak by měly být hrány.
Podle principála brněnského Divadla Feste, Jiřího Honzírka, nabízejí i jeho nedramatické texty nezměrné pole možných scénických interpretací už pro šíři časového rozpětí, v němž se postupně rodily, a analogicky myšlenkový vývoj jejich tvůrce. On sám některým např. vtiskl moderní uměleckou formu site-specific/audiowalk.
Havlovy hry ale byly adaptovány i pro loutkové nebo pohybové divadlo. Rezonovaly jinak na alternativní scéně a na velkém jevišti kamenného divadla. Zůstávají však stále výzvou pro inscenátory – ať už pro překážky, které nastražil sám autor svým důrazem na absolutní respektování slova a s ním spojenými nároky na hereckou složku, nebo pro osobnost Václava Havla, jehož roli dramatika zastínila politická funkce prezidenta republiky či pro domnělý anachronismus výpovědi.
Jak lze Havlovým hrám rozumět dnes, jak je chápat a vykládat? Jaké motivy jsou dosud živé? Co je na nich dnes nejcennější a nejpřitažlivější? Seriál se věnuje různým způsobům percepce dramatikových textů v současnosti, ale i divácké recepce jejich jevištního zpracování po roce 2000. Mapuje hledání interpretačního klíče v osobitých divadelních nastudováních starší i mladší režisérské generace napříč Čechy a Moravou.
Sedmidílný cyklus Havel na jevišti 21. století vznikl u příležitosti výročí autorových nedožitých 85. narozenin a předkládá umělecké postoje a názory výrazných osobností českého divadla, které se zamýšlejí nad jeho dramatickým odkazem, jeho přínosem, posláním a apelem pro nové tisíciletí.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
O. Henry: Vánoce na objednávku. Když bohatý zlatokop zatouží o Vánocích obdarovat maličké
-
Charles Dickens: Vánoční koleda čili Vánoční povídka s duchy. Dojemná proměna lidského srdce
-
Peter Turrini: Josef a Marie. Štědrovečerní příběh dvou důchodců
-
Hans Christian Andersen: Sněhová královna. Slavná pohádka o nebezpečné výpravě malé holčičky
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.




