Nekrolog na kavárny mého dětství. Vzpomínková próza Norberta Frýda
Norbert Frýd se narodil 21. dubna 1913 v Českých Budějovicích do židovské rodiny. Ve 30. letech spolupracoval na divadelních hrách s E. F. Burianem a pracoval jako textař, redaktor a dramaturg filmových společností. Po válce působil několik let jako kulturní atašé v Mexiku, po návratu se stal redaktorem Československého rozhlasu. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Kavárny, jejich mýty a postavičky, které figurují v obrazech a historkách z vypravěčova dětství a mládí, utvářejí duch místa, města a doby.
Dům na rohu Biskupské ulice vymódili po první světové válce à la kubismus. V něm vznikla kavárna – a patro nad ní bar probouzející touhu pospíšit si s dospíváním a konečně poznat jeho tajemství, známá jenom z obrázků a povídaček. Do jiné kavárny chodily maminky po sobotním biografu. Bylo to útulné místo, jehož tajemství by snad nikdo znát ani nechtěl, aby si nepokazil idylický dojem. Třetí kavárně vládl tajemný kavárník Joe, vášnivý hráč, který se ve městě zčistajasna objevil a stejně tak zmizel. A nakonec kavárna Paříž, která do středověkého půdorysu města vnesla iluzi lehkosti, doopravdy velikého světa. Snad proto přitahovala místní intelektuály a bohému. Host se ptá: „Co vám tady schází k úplnému štěstí?"
Povídka vyšla v roce 1973 ve sbírce drobných próz s názvem Almara.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Hedvika. Můžete mít mladší rodiče, než jste vy sami? Poslechněte si parodii Karla Poláčka!
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad. Jak zachránit beznadějně zadlužené panství?
-
Stefan Zweig: Josef Fouché. Portrét jednoho bezpáteřního politika
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.