Navrhování módy není jen zábava. Funkční byznys vyžaduje přesné počty, delegování práce a vytrvalost, říká Zuzana Kubíčková
Na rozhovor přišla ve vlněném lahvově zeleném kabátě a hořčičných košilových šatech s výrazným vzorem – vše z vlastní dílny. Ráda také navrhuje svatební šaty, inspiruje se dobou 30. let a nedávno se jí splnil sen: jako módní designérka dostala nabídku spolupracovat s filmem. Hostem Markéty Kaňkové byla ve Vizitce finalistka cen Czech Grand Design Zuzana Kubíčková.
Její značka letos oslaví desáté narozeniny, což si zaslouží speciální kolekci. „Za deset let vznikla spousta modelů s detaily, ze kterých jsem nevytěžila všechno, takže se to teď snažím napravit. Během té doby jsem poztrácela důraz na textilní práci, která mě vždycky bavila, ráda jsem látky upravovala k obrazu svému. K tomu se teď vracím. Trvá to dlouho, ale bude to stát za to,“ říká módní designérka Zuzana Kubíčková. Absolventka pražské UMPRUM si své studio založila inspirována stáží v Itálii, o své budoucnosti měla ovšem jasno odmala: když rodičům dva měsíce před přijímačkami oznámila, že by z víceletého gymnázia ráda přešla na střední uměleckoprůmyslovou školu, v ničem jí nebránili.
Silueta 30. let – archetyp krásy
Dnes patří mezi nejvýraznější české módní designérky, s kolekcemi Pop a Couture byla letos mezi třemi finalisty soutěže Czech Grand Design. Obě kolekce vznikly během covidového období a v obou se odrážela Zuzanina záliba v siluetě, jednoduché zdobnosti a ženské eleganci. Zatímco o kolekci Pop mluví jako o oblečení ve stylu sebevědomé Jacqueline Kennedyové, Couture byla kolekcí výhradně večerních šatů. „Takovou kolekci jsme vytvořili poprvé. Doufala jsem, že po odeznění covidu si ženy budou chtít kupovat nové šaty do společnosti, a risk se vyplatil,“ konstatuje. Tuto sadu oblečení inspirovala móda téměř sto let stará. „Silueta třicátých let je pro mě archetypem dokonalosti ženské krásy, těla, křivek. Inklinuji k nostalgickým směrům, líbí se mi, jak se tehdy pracovalo s látkou, líbí se mi lehkost těch modelů. Elegance a svůdnost,“ vysvětluje.
Zuzana Kubíčková ve Vizitce mluvila také o své první velké přehlídce, již loni na podzim uspořádala pod širým nebem ve Vinařské ulici v Holešovicích, o výrazných rozdílech v šití pro muže a ženy i o svých stážích v Paříži, Miláně a Reykjavíku. Právě tam se prý naučila riskovat. Velkým tématem je pak pro ni přechod z období studentských experimentů do dospělého života majitelky značky, kterou je třeba vést podle přísných pravidel byznysu. „Myslím si, že dokud člověk studuje, měl by rozvíjet fantazii a experimentovat, pracovat s detaily, geometrickými formami,“ konstatuje. Po přechodu do reálného provozu je ale třeba začít práci delegovat, mít vše řádně propočítané a také vytrvat. A samozřejmě počítat s tím, že na samotné navrhování člověku zbyde v počátcích daleko méně času.
Související
-
Zajímá mě krása, na negativní věci nemám čas, říká vítěz Czech Grand Design Vojtěch Veškrna
Fascinují ho hezké a funkční věci a rád by jednou fotil například pro automobilku Porsche, do svých playlistů pak stahuje hudbu, co pohladí duši.
-
Nejlepší módní design roku 2021? Trvale udržitelná teniska ve tvaru žehličky
Saša Michailidis mluví o úrovni českého designu s novinářkou Veronikou Ruppert a designéry Janem Klossem a Eliškou Horčíkovou.
-
Výstava Best of 2021 představuje tvorbu finalistů Cen Czech Grand Design
Tmavě šedé stěny Galerie České spořitelny v Praze kontrastují s růžovými panely, na kterých je vystavené to nejlepší z českého designu za loňský rok.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.